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Rotterdam Central Station

도시의 심장부를 향한 문화의 축이자 첫 관문, 로테르담 중앙역(Rotterdam Central Station)

등록일 2019년10월24일 10시14분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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Rotterdam Central Station_ 로테르담 중앙역

도시의 심장부를 향한 문화의 축이자 첫 관문...

 

 

 

 

 

 


로테르담 도심의 새로운 상징건축인 중앙역은 유럽 교통허브 네트워크로 더욱 활성화된 교통시설이다. 설계를 맡은 베넨트 크라우벨 아키텍츠는 작은 규모의 도시 구조를 철도 구역 내에 촘촘하게 디자인함으로써 주변 환경을 개선할 수 있는 촉매제 역할을 하게 만들고 있다. 중앙역은 상부에서 조망해보면 마치 우주선의 모습을 닮아 있어 신선한 모습으로 다가온다.

 

 

 

중앙역을 찾은 방문객은 전체적으로 넓은 광장과 대조적으로 비정형 매스의 고조된 흐름을 만끽한다. 한껏 속도감과 비상감을 이끌어내는 차별화된 금속성 외관은 중앙홀로 이어지면서 차분하게 전개된다. 경사진 지붕에 맞추어 내부홀은 목재로 마감되어 따뜻함을 부여하고 있다. 별다른 기둥이 없이 시원스럽게 개방된 무주 공간 구조 덕에 내부 공간은 한눈에 조망할 수 있다. 그 옆에 연속된 플랫폼은 250m 길이의 거대한 투명 지붕이 선로 구역을 차분히 덮어주고 있다. 이렇듯 로테르담 중앙역은 도심으로 가는 첫 관문인 동시에 물류수송의 거점시설임을 다이내믹한 외관을 통해 보여준다. 한껏 들어 올라간 지붕 매스의 위치에서 잘 드러나듯 새로운 그랜드 센트럴역이 또 하나의 문화 축으로 도시의 심장부를 가리키고 있다.

 

송예린 기자

Lead Architects_ Jan Benthem, Mels Crouwel

자료_ Benthem Crouwel Architects

 

 

 

 

 

Architects_ Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten and West 8

 

 

 

Rotterdam has a new Central Station. This public transport terminal is re-anchored in the city centre and integrated in the European network of transport hubs created by the arrival of the high speed rail system(HSL). A grand station of international standing is created. In the design, the city is drawn to the new station by compacting the small-scale urban fabric round about so that railway zone and city become a single entity.

 

 

 

The finer texture with its new sight lines and the mix of living and working will greatly improve the social climate of this zone. On entering the tall light-filled station concourse, travellers have an overall view and see at once where the trains are. The sunken and widened passage beneath the tracks is a natural continuation of the concourse. Platforms have a largely transparent roof some 250 metres long spanning the entire track zone.

 

 

 

The entrance on Spoorsingel is a modest one in keeping with the low-key residential area there and the smaller passenger flow. In stark contrast, the tall glass and timber concourse on the city side is clearly the main gateway to the metropolitan city centre. The new building's shape expresses the internal logistics of this transport hub. Marking the onset of Rotterdam's 'cultural axis', the new Grand Central Station points the way to the city's heart.

 

 

 

Client : Gemeentewerken Rotterdam, Prorail

Architect Team CS : a cooperation of Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten and West 8

Gross floor area : 40.000m²

 

 

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