배너 닫기
맨위로

Hague Central Station_ 헤이그 중앙역

마름모꼴의 기능성 지붕을 머금고 있는 도시 광장, 헤이그 중앙역(Hague Central Station)

등록일 2019년10월24일 10시06분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
기사글축소 기사글확대 트위터로 보내기싸이월드 공감 네이버 밴드 공유

Hague Central Station_ 헤이그 중앙역

마름모꼴의 기능성 지붕을 머금고 있는 도시 광장...

 

 

 

 

 

 

 

 

베넨트 크라우벨 아키텍츠가 설계한 헤이그 중앙역은 오래된 철도 역사를 현대적인 역으로 새롭게 탈바꿈한 곳이다. 1970년대의 낡은 콘크리트 건물을 철거하고 그 위에 투명한 유리 박스로 재구성함으로써 철도역은 한껏 경쾌함을 머금게 된다.

 

 

 

철도역 개관식에서 네덜란드 환경부장관인 쉐론 디익스마는 유리의 철도역이자 빛의 성당이라고 찬사를 아끼지 않았다. 직방형으로 구성된 유리 커튼월 매스 안쪽 깊숙이 철도 선로가 펼쳐져 있고 그 위로 트램이 입체적으로 지나간다. 현재 약 19만 명의 여행객이 중앙역을 이용한다. 지역 고속철도망과 암스테르담에서 파리로 가는 고속철도와의 연계로 인해 향후 10년간 철도 이용자가 2배로 늘게 된다. 고속철도 네트워크는 정부가 새롭게 추진하는 주요 프로젝트의 일환으로 헤이그뿐만 아니라 로테르담, 위트레흐트, 아른헴의 중앙역과 암스테르담 주이드와 브레다를 포함하며 주요 역에 정차하게 된다.

 

 

 

거대한 철도역 지붕은 마름모꼴의 패널이 대각선 패턴으로 연결되어 있고, 가로 120m, 세로 96m, 높이 22m 크기의 건물 입면은 투명한 커튼월로 마감되어 한껏 개방감을 부여하고 있다. 지붕 패턴은 적절한 음영 구조로 디테일 처리되어 햇빛의 강도에 따라 빛과 그림자를 효과적으로 공간에 엮어낸다. 기능적으로는 온화한 날씨에 자동으로 열려 환기를 제공하고, 내부의 음향 완충 효과와 더불어 태양열로부터 내부 공간을 보호하는 역할을 맡는다. 지붕 구조는 8개의 우아한 곡면 기둥이 축구경기장 2개 규모의 거대한 지붕을 떠받치고 있다. 내부로의 진입은 4개의 출입구를 통해 들어설 수 있으며, 안으로 들어서면 열차와 트램, 버스 등 모든 교통수단은 물론 환승장과 리테일 시설을 한눈에 조망할 수 있다.

이렇듯 헤이그 중앙역은 그 자체가 커다란 도시 상징물이자 주변 도심 환경과의 커뮤니티를 강화할 수 있는 열린 공공 공간으로 강한 인상을 남긴다.

 

송예린 기자

Lead Architects_ Jan Benthem, Mels Crouwel

자료_ Benthem Crouwel Architects

 

 

 

 

 

The Hague Central Station has been transformed by Benthem Crouwel Architects into a light-filled, capacious, easy-to-read building where all public transport systems converge at the heart of the city. The concrete of the 1970s has been demolished in favour of transparency. Inside, trams whiz above the trains along an elevated track. At the opening on February 1, 2016, State Secretary for Infrastructure and the Environment Sharon Dijksma described it as 'a railway station of glass, a cathedral of light'. These days some 190,000 travellers and passers-by make use of The Hague Central Station. The upgrade takes into account that the number of users is expected to double in the coming decade, due to the link-up with the local Randstadrail rapid transit network and the high-speed rail line from Amsterdam to Paris. The high-speed network is to stop here at The Hague, as well as at the central stations of Rotterdam, Utrecht and Arnhem and at Amsterdam Zuid and Breda. These six stations constitute the New Key Projects launched by the government. Benthem Crouwel Architects has designed the new station as a roofed urban plaza, a place for residents and commuters alike. Its additional entrances have strengthened physical ties between the city centre and the financial district(Beatrixkwartier). There are four entrances in all and this foursidedness returns in the roof, which has been designed as a diagonal pattern of lozenge-shaped panels. These present a spectacular play of light and shadow whenever there is sunshine. The lozenges provide ventilation by opening automatically in warm weather, act as solar protection, contribute to the acoustics and open as smoke vents should fire break out. Eight elegant columns support the station roof, which is the size of two football pitches. The station building, which measures 120 by 96 metres and is 22 metres tall, is almost entirely of glass. Once inside, all modes of transport (train, tram and bus) as well as retail and hospitality areas can be taken in at a glance. The design provides a natural and flexible organization of traffic flows. Multiple routes are possible, in fact every traveller or passer-by creates a route of their own. The new station conveniently locks into Haagse Loper, the pedestrian boulevard running diagonally through the city, and the station concourse has itself become a meaningful public space. Besides The Hague Central Station, Benthem Crouwel Architects has designed the central stations of Rotterdam, Utrecht and Amsterdam, the stations serving Amsterdam's North-South metro link and the railway zone at Delft.

 

 

Architects : Benthem Crouwel Architects

Location : Kon. Julianaplein 10, 2595 Den Haag, Netherlands

Category : Train Station

Project Team : Jan Benthem, Mels Crouwel, Pieter van Rooij, Anja Blechen, Jurriaan de Bruijn, Frank Deltrap, Aafke van Dijk, Amir Farokhian, Pia Hanhijärvi, Jeroen Jonk, Volker Krenz, Ronno Stegeman, Daniel van der Voort, Guido Wassenaar, Marcel Wassenaar, Jos Wesselman

Area : 20,000.0㎡

Manufacturers : Lindner Group

 

 

김인영 기자 이기자의 다른뉴스
올려 0 내려 0
관련뉴스 - 관련뉴스가 없습니다.
유료기사 결제하기 무통장 입금자명 입금예정일자
입금할 금액은 입니다. (입금하실 입금자명 + 입금예정일자를 입력하세요)
Rotterdam Central Station (2019-10-24 10:14:18)
Goede Doelen Loterijen, Amsterdam (2019-10-24 10:03:30)