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The Ilan and Asaf Ramon International Airport, Israel

네게브사막 위에 신기루처럼 등장한 이스라엘 최남단 관문 일란 아사프 라몬 국제공항

등록일 2019년10월24일 09시56분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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The Ilan and Asaf Ramon International Airport, Israel…

네게브사막 위에 신기루처럼 등장한 이스라엘 최남단 관문 일란 아사프 라몬 국제공항

 

 

 

 

 

 

 

팀나국립공원의 버섯 모양 암석과 산과 계곡의 삼각주 지형적 흔적을 공항터미널 건축과 조경에 효과적으로 적용해 

 

이스라엘의 최남단의 새로운 관문이 될 에일랏 도시 근교 네게브사막 한가운데 미니멀하면서도 미래지향적인 새로운 국제공항이 들어섰다. 터미널 면적 35,000㎡, 전체 건축면적 92,000㎡로 지어진 일란 아사프 라몬 국제공항은 에일랏에서 18km 떨어진 곳에 위치하며, 공항의 개장으로 인해 인근의 이스라엘과 요르단, 이집트 시나이사막 지역을 아우르는 국제 관광의 전환기를 마련하게 된다.

이스라엘 최남단 항구도시인 에일랏은 네게브사막과 인접해 있으며, 공항을 중심으로 동쪽으로 홍해와 인접한 호텔 및 휴양지가 형성되어 있다. 특히 팀나는 구리광산이 많아 주변국으로 구리를 수출하는 상업중심지 역할을 한 곳이다. 공항이 들어선 네게브사막은 고대에는 메소포타미아와 이집트를 연결하고, 홍해와 아카바만, 지중해를 잇는 해상 무역로이자 인도와 아프리카의 향료를 유럽으로 실어 나르던 향료 루트로 동서양을 연결하는 중요 지역이었다. 이스라엘 남부와 베에르셰바에서 엘라트까지 이르는 사막 지형은 사구와 석회암으로 둘러싸인 황무지로 이스라엘 민족이 출애굽 동안 40년을 살았다고 알려진 곳으로 잘 알려져 있다.

 

 

 

일란 아사프 라몬 국제공항은 여느 다른 공항 건설의 절반도 안 되는 예산으로 지어지고 또한 경제적으로 운영하는 탁월한 면모를 갖춘다. 특별한 공항 건설의 인프라가 없는 현지 상황에서 정해진 스케줄에 맞추어 품질관리를 유지하고 최첨단 내비게이션, 착륙 및 수하물 처리 시스템, 활주로 및 운영 개발을 통해 효과적으로 공항 건축을 구현할 수 있었다. 공항은 45,000㎡의 비정형 여객터미널 건축과 촘촘히 연결된 40개의 에이프런, 3600m 길이의 활주로와 유도로를 갖추고 있다. 터미널의 구조적 연속성을 이어주는 북쪽과 남쪽의 항공지원시설은 36,210㎡ 규모이며, 흰색의 알루미늄 클레이딩 지붕과 스틸 멤브레인 구조가 흡사 우산처럼 부대시설을 안정적으로 떠받쳐주고 있다. 터미널과 비정형 구조의 유사성을 보이는 45m 높이의 항공기 관제탑은 컨트롤부스와 코디네이션센터로 구성한다. 여객터미널은 단순한 정방형의 볼륨에서 주변 환경에 대응하여 경사지고 절개되며 뚫어지는 매스의 변형을 취한다. 터미널 외관의 재료 역시 철골 구조에 삼각형 알루미늄 패널과 글래스 클레이딩, 우드 패널을 활용해 다이내믹한 벽과 지붕의 표면 질감을 형성한다.

 

 

 

전체적인 공항 설계는 이스라엘을 대표하는 아미르 만-아미 시날 아키텍츠와 모셰 추르 아키텍츠가 서로 협력하여 맡았고, 45개가 넘는 현지 이스라엘 엔지니어링 회사가 긴밀하게 협력하여 완성했다. 프로젝트 매니저인 아미르 만 대표건축가는 “독특한 사막 환경과 기후에 적합한 설계 솔루션을 통해 특별한 경험을 할 수 있는 게이트를 만들고자 했다”고 밝혔다. 건축가는 시대를 초월한 독창적이면서도 미래적인 공항을 구현하고자 팀나국립공원에서 발견된 버섯 모양의 암석을 모티브로 여객터미널에 기하학적 영감을 불어 넣고자 했다. 공원 바위가 바람과 물의 자연스러운 움직임을 통해 형성되는 것처럼 터미널에 새겨진 건축은 도착과 출발 사이의 구간에서 승객의 움직임을 고스란히 반영하고 있다.

건축가는 뜨겁게 작열하는 태양 아래 사막에서 공항을 짓는 데 난관을 여러 가지 독특한 건축 방식을 개발하여 극복했다. 채광은 좋지만 열기를 잘 흡수하지 않는 공항을 건설하기 위해 건축물의 온도를 낮추는 특별한 재료를 고안했다. 공항시설 전체를 에워싸는 흰색 알루미늄 패널은 한낮의 자외선과 열기를 반사하며 건축물의 온도를 낮춰주는 기능을 맡는다. 건설 과정 역시 뜨거운 지열로 인해 콘크리트가 잘 굳지 않는 점에서 콘크리트의 일부를 거대한 아이스박스에 저장하여 완성했고, 대부분 해가 진후에 공사에 속도를 낼 수 있었다. 또한 대중교통과 차량 이동은 가급적 지하로 이동할 수 있게 처리했고 대부분 수하물처리 설비와 보안 검색도 지하에서 가능하게 함으로써 열기를 낮출 수 있게 했다. 외관과 대조적으로 내부 공간을 덮고 있는 마감재인 대나무 패널은 천장과 벽에 연속된 공간을 형성하여 쾌적하다. 터미널 내부 기둥 구조는 날렵한 철골 프레임이 지붕을 받쳐주고 있고, 20m 높이의 유리 커튼월과 크고 작은 여러 개의 파티오, 미니멀형 저층 가구와 칸막이가 내부 공간의 개방감과 윤택함을 한껏 불어넣고 있다.

터미널 주변의 조경은 산과 계곡을 형성하는 삼각주(Delta Fan)에서 영감을 얻은 것으로 주변 자연환경의 문맥과 통합하고자 하는 시도를 보여준다. 델타 강의 구불구불한 지류의 흔적이 유도로 조경 공간을 따라 매끄럽게 흐르듯 이어지고 터미널과 지원시설을 향해 힘 있게 뻗어가고 있는 형상이다. 공항 건설 시 가급적 지역에서 생산되는 건축 재료와 식물 등을 조경시설로 활용하고자 한 점도 특색 있다. 활주로 건설을 위한 기반 시설은 인근의 모래와 바위, 자갈을 분쇄하여 만들었고, 발굴한 토지는 건설을 마무리 자연환경과 자연스럽게 어우러지도록 조경 처리했다.

 

 

올 1월 21일

에 개장한 일란 아사프 라몬 국제공항의 명칭은 2003년 미국 우주왕복선 컬럼비아호의 폭발 사고로 사망한 이스라엘 최초의 우주비행사인 일란 라몬과 그의 아들이자 이스라엘 공군조종사였던 아사프 라몬의 이름을 딴 것이다. 전투기 조종사 출신의 일란 라몬은 이스라엘 초초의 우주비행사였으며 중동전에서 큰 공을 세운 이스라엘의 영웅이었다. 그가 컬럼비아호를 탑승할 때 유대인의 경전 토라를 지니고 탑승한 것으로 유명하다. 아들 아사프 라몬 역시 공군조종사 과정을 이수하고 전투기를 몰며 비행훈련을 하던 중 전투기가 팔레스타인 서안 지역의 언덕에 충돌하여 사망했다. 이들 부자의 국민영웅으로 추대 받았고 국제공항의 이름으로 아로 새겨지게 된 것이다.

1250 에이커에 걸쳐 신비롭게 펼쳐진 일란 아사프 라몬 국제공항은 사막의 척박한 자연 환경을 기반으로 사막의 신기루처럼 세워진 커다란 흰색 비정형의 매스를 한껏 드러내고 있다. 공항이 들어선 위치가 주변 요르단 국가와 국경이 불과 800m 떨어져 있어 사뭇 긴장감을 형성하게 만들지만, 그 날렵한 미래지향적인 건축 매스는 홍해로 가는 이스라엘의 남문으로서 튼실한 자격을 지닌다. 개장 이후 공항 측은 연간 225만 명의 승객을 수용하며, 향후 연간 약 420만 명의 승객이 이용할 것으로 예상하며 지속적인 성장세를 이어가고 있다.

 

박민혁 기자

Design Management_ Amir Mann, Architect/ Amir Mann–Moshe Zur–Ami Shinar–Orna Zur Architects

자료_ Amir Mann-Ami Shinar Architects and Planners, Moshe Zur Architects, Photos

by Hufton + Crow

 

 

 

 

The country's newest airport is a futuristic desert mirage built into the timeless natural surrounding and becomes the new Southern gate to Israel by the Red Sea Exterior view of the Ilan and Asaf Ramon International Airport Timna, Israel: Amir Mann-Ami Shinar Architects and Planners in partnership with Moshe Zur Architects, two of Israel's leading firms, announce the opening of Israel's Ilan and Asaf Ramon International Airport, servicing the Red Sea resort city of Eilat and surrounding region. Commissioned by the Israel Airport Authority(IAA), the project was handled from A to Z by design manager, Architect Amir Mann. Located in Timna, it is Israel's first civil airport built from scratch("greenfield").

Spread across 1,250 acres, the airport is a minimalist and futuristic design in the middle of the Negev Desert, wholly unified under one architectural language. The architects served as project design managers, leading more than 45 consulting firms, nearly all local Israeli engineers, alongside ARUP London's aviation team. Situated just 18 KM north of Eilat, the Ilan and Asaf Ramon International Airport will become a major game changer for local and international tourism to Israel, Jordan and Egypt's Sinai Desert.

 

 

 

The Ilan and Asaf Ramon International Airport was completed with significant achievements, firstly, an international airport fully constructed and operational within budget, funded for less than half of similar projects worldwide; on schedule for opening day within an exceptionally tight timeframe; a "greenfield" without existing infrastructures, included the creation and implementation of cutting edge navigation, landing, and baggage handling systems, runways, and operational buildings - while maintaining the existing natural surrounding and a control of quality; all led by the team of architects to a rather extraordinary feat - the entire airport is unified under one unique holistic design language that frames the stunning scenery of the Negev Desert mountainscape.

 

The Airport features a 45,000 square-meters Passenger Terminal Building and 3,600 meters long runway and taxiway, alongside 40 aprons, allowing for domestic and international traffic. The two support structures to the north and south of the terminal measure a combined 36,210 square-meters with a 45 meters-high Air Control Tower.

 

The opening of the Ilan and Asaf Ramon International Airport will coincide with the closing of the existing J. Hozman Eilat Airport that is currently located in the middle of the city of Eilat. The old airport was a barrier within the city, dividing and disrupting its development. With its annulment, the city's urban fabric will be able to unite, surfacing potential opportunities and regeneration. The Ilan and Asaf Ramon International Airport will serve as the new southern gate to Israel and is expected to host 2.25 million passengers per year, that figure bound to grow to an estimated 4.25 million passengers per year.

 

For the project, the architects developed a unique and minimal design language influenced by the futuristic world of aviation and its seemingly timeless natural desert surrounding. The decision of the IAA to appoint the architects as design managers responsible for budget, program, and planning schedule, allowed for the architects to implement the design across the entire airport - from the various buildings to each individual check-in counter, thus unifying the airport on all its parts into a holistic singular entity within the dramatic emptiness of its surrounding. This is evident from a general concept of carved geometries, through a limited choice of materials used to clad the family of forms.

 

"In designing the airport we learned from the desert scenery. It required a vision of the most suitable design solution that responds to the existing landscape and climate. Our objective was how not to compete with the overwhelming emptiness of the site, while creating a place that welcomes passengers through the departure and arrival processes, reflecting through that experience the uniqueness of the desert environment, as a functioning international southern gate to Israel." - Project Design Manager, Amir Mann.

 

The mushroom-like rock formations found in Israel's National Timna Park served as inspiration for the initial geometry of the Passenger Terminal Building as a self-shading volume. Just as the rocks are shaped by the "natural movements" of wind and water, the terminal's opaque volume was carved by the "natural movements" of the passenger traffic: at the entrances and exits, at the divisions between arrivals and departures, and between the check-in and boarding gate halls. At every such occasion glass curtain walls were inserted, surrounding patios that introduce the natural desert landscaping into the building. These serve as light wells allowing natural light into the depths of the terminal, instead of the commonly used skylights, impossible within such climate conditions.

 

 

 

The terminal's envelope consists of a steel and concrete skeleton structure, cladded to the exterior with insulating aluminum triangular panels, continuous from wall to roof that create one single mass. The pristine white panels reflect the light rays and the UV waves and thus help in further reducing the skin's temperature. Towards the interior, the building's volume is hollowed out and the envelope is cladded in a contrasting bamboo-wood, uniting the ceiling and walls over one continuous space.

The terminal building's minimalist interior scheme is based on a tightly organized high-ceilinged hall with low-level furniture and pavilions acting as dividers. Its entire infrastructure including baggage handling, security processes, and many other technical operations and systems are all hidden on a lower level. This allows for the roof to be free of any technical equipment as a fifth façade viewed from the airplane window, and for all passenger processes to be efficiently on one single level. The result being a "Miesian" - like terminal hall where all passenger traffic is viewable, separated only by the desert patios. The terminal opens at the boarding gate area with a 20 meter high glass curtain wall towards the theatre of aviation with the desert view as a backdrop.

 

 

 

The landscape design development drew inspiration from the existing river delta fan created by the mountain flooding into the desert valley. Thus, the delicately winding paths of the parking lot and the landscape development follow the shape of the natural spill from the streams. As part of the aspiration to preserve and integrate the landscape with the environment, and with the intention of maximizing the use of existing local materials, all the sand and rock infrastructure excavated at the site was used as a filler for the construction of the runways, the airplane hardstands, and the roads. To this end, a grinding factory was set up to crush the pebbles into bedding materials. The land collected during dig was also used to finally cover the ground upon completion of construction to seamlessly integrate the landscape development with the natural surrounding. In addition, local plant seeds were harvested and preserved at the site, grown and incubated in greenhouses during the years of construction, and finally returned to their original location, to serve as the desert vegetation lining the airport's landscape.

 

 

 

Israel Airports Authority: Israel Airports Authority(IAA) Yaacov Ganot Directing Manager, Rafi Elbaz Deputy Director General Engineering & Planning Division

Design Management: Amir Mann, Architect/ Amir Mann–Moshe Zur–Ami Shinar – Orna Zur Architects

Construction Management: Ron Havazelet, Gadish-Baran Partnership

Aviation: ARUP

BHS/HBS Systems: Case Technologies/ARUP

Structure, MEP Engineering: Local Israeli teams

Estimated construction cost: 450 million$

Estimated terminal construction cost: 60 million$

 

 

Terminal Floor Area: Approx. 35,000sqm

Total Building Area: Approx. 92,000sqm

Total site Area: Approx. 5054Dunam

Aircraft hardstands: Wide body: 11

Narrow Body: 41

Turbo Prop: 4

General Aviation: 16

Check in Counters: 32

Departure Gates: 8

Runway Length: 3600m

 

Amir Mann - Ami Shinar Architects The office of Amir Mann and Ami Shinar focuses on the architectural and urban design of a wide spectrum of projects, ranging from city planning, new urban quarters, residential neighborhoods as well as new office, commercial, high-tech and public buildings. Recent and upcoming projects include: the National Library of Israel in Jerusalem(in partnership with Herzog & De Meuron Architects); the American Consulate General in Jerusalem, commissioned directly by the US State Department; the Shenkar School of Fashion in Tel Aviv; the new Haifa Waterfront Masterplan; the Beer Sheba 2030 City Masterplan; the Rishonim Office Tower and Commercial Center for the Azrieli Group; the Israeli Ministry of Justice in Jeruslaem; headquarters and campuses for high-tech companies such as Hewllet-Packard, Motorola, Mirs and the Shikun and Binui Construction Group amongst others; the Ben-Gurion Int'l Airport Central Support and Operations Building; the Sderot Train Station; a residential tower in Tel-Aviv, and more.

박민혁 기자 이기자의 다른뉴스
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