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Expansion Project for Hulunbuir Hailar Airport

네이멍구자치구 대초원을 빛내는 진주 같은 존재감, 후룬베이얼 하이라얼 공항 증축(Expansion Project for Hulunbuir Hailar Airport)

등록일 2019년10월24일 09시11분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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Expansion Project for Hulunbuir Hailar Airport

후룬베이얼 하이라얼 공항 증축...

 

 

 

 

 

네이멍구자치구 대초원을 빛내는 진주 같은 존재감, 몽골리안 유르트풍의 곡면화된 지붕과 기둥 구조의 유연함

 

중국 네이멍구자치구 후룬베이얼은 북동쪽으로 헤이룽장성, 서남부에 몽골과 인접한 지역이다. 후룬과 베이얼의 두 호수에서 기인한 지명처럼 산지와 고원지대가 넓게 펼쳐져 있다. 내몽골 자치구인 하이라얼 구는 청대에 형성된 도시로 후룬베이얼맹 초원의 중심지이며 목축업이 잘 발달되어 있다.

 

 

 

후룬베이얼 하이라얼 공항은 네이멍구자치구에 위치하며, 세계에서 가장 아름다운 대초원으로 뒤덮인 하이라얼 도시에 들어선 수준 높은 교통시설이다. 증축되기 전 기존의 T1 터미널은 건축 면적 7,600㎡로 대초원을 찾는 관광객이 계속적으로 증가하고 있는 현실에서 터미널의 확장을 필요로 했다. 건축가는 기존에 정해진 건축 조건에 맞추어 혁신적인 건축 양식을 적용했다.

총 20,669m2 면적에 걸쳐 펼쳐진 2층 규모의 거대한 지붕은 여러 개의 V자형 기둥이 견고한 구조를 지탱한다. 지붕과 천장이 일체화된 통합된 수직 및 수평 구조는 전통적인 몽골리안 유르트풍(Mongolian-yurt)와 같은 연속적인 건축 공간을 형성한다. 흡사 멀리서 조망하면 시간에 따라 흰색과 황금빛으로 물드는 거대한 공간 구조는 밝은 자작나무 숲을 연상케 하기에 충분하다. 유연하게 흐르는 듯 곡면화된 지붕 구조는 남쪽과 북쪽의 높이 차이로 인해 이중 높이가 있는 긴 처마 공간이 만들어진다.

 

 

 

우아한 곡선 구조를 보여주는 T2 터미널의 공간은 공항을 찾은 승객에게 시각적인 리드미컬한 분위기를 선사한다. 직선으로 길게 연결된 캐노피은 기존 터미널과 증축한 터미널을 연결하는 중요한 요소가 된다. 건물의 전면 파사드와 후면 대기 공간이 긴밀하게 연결되어 한층 여유 있는 하부 공간을 만들어준다. 7개의 스팬으로 계획된 건축 구조는 크게 2개의 기본 간격으로 통합된다. 지붕의 TPO패널과 이중 곡면 알루미늄판, 기둥의 노드, 성형된 커튼월의 적용 등은 설계와 시공 과정에서 세심하게 처리됨으로써 건물의 완성도를 높일 수 있었다. 이렇듯 기존의 터미널을 감싸듯 새롭게 구획된 T2 터미널은 네이멍구자치구 대초원을 빛내는 진주처럼 하이라얼 도시 발전의 촉매제로 작용하고 있다.

 

 김인영 · 손세진 기자

Architect_ Yu Haiwei_ Vice Chief Architect of China Architecture Design & Research Group, Professor-level Senior Architect, Principal of United Design 10 Studio, 자료_ United Design 10 Studio, Photos by Zhang Guangyuan, Yu Haiwei, Liu Ke, Feng Liang

 

 

 

 

 

Hulunbuir Hailar Airport is located in Hailar District, Hulunbuir, Inner Mongolia. Hulunbuir is well known as one of the Top 10 Snowy Cities in China with its most beautiful prairies in the world. The built-up area of existed T1 Terminal was 7,600 ㎡. It could not meet the need of ever-growing passenger volume for prairie tourism. Obviously, it is necessary for the existed terminal to be expanded.

 

 

 

At the beginning, the boundary and plan of this expansion project were fixed. As a result, we were facing a great challenge – how to design a modern architectural work with rich local features by the fixed conditions. An innovative architectural form was produced - frame columns support the huge roof on the second floor by several double-V-shaped diagonal structures. The boundary between vertical and horizontal interfaces is eliminated by the structural integration of columns, ceiling and roof, to create a continuous Mongolian-yurt-like space. This golden and white huge space also makes people feel like they were in the sunny birch forest.

An under-eave space with double-height is created in the land side system by the altitude difference designed between the south and north facades. Clouds and herds, the typical local elements, are beautifully expressed by the elegantly curved roof with bi-directional single-layer reticulated shells. A broad undulating and rhythmic view is shown to the passengers in everywhere of this layering T2 Terminal space.

 

 

 

The stretching canopy is an important element connecting the new and old terminals. A unified architectural language is produced by this perfect connection. Also, the space connectivity is achieved between the front driveways and rear waiting spaces in the two buildings, creating a pleasant under-eave space.

 

 

 

The main architectural structure, roof and interior of the planned vertical 7-span terminal building are integrated into two basic spans to decrease the difficulty of construction. Taking the size of roofing grid structure as the basic modulus, aluminum plate is analyzed and classified by its curvature and camber: the plate with less curvature is used as the flat, the plate with more curvature as the single-curved, and some with typical curvature as the double-curved, to minimize the construction difficulty and cost.

 

 

 

Shaped keel curtain wall, TPO roof, and nodes of flowering column made by double-curved aluminum plate are innovatively deepened in the post-deepening design and construction process. And the 1:1 model was set to do some adjustment, so as to ensure the actual construction effect. Hulunbuir Hailar Airport serves as the first landmark for visitors to Hulunbuir. Hence, the T2 Terminal is designed with strong local features and all the basic architectural elements an international advanced airport needs. It is a key project to promote the development of prairie tourism. It is a brilliant pearl on the prairie.

 

 

Lead Architects: Yu Haiwei, Liu Yanyan

Architects & Designers: Jin Zhefu, Lyu Yan, Gao Chao, He Fan, Zhu Qipeng, Kuang Yuefan

Design Office: United Design 10, China Architecture Design & Research Group

Client: Hulunbuir City Investment Group

Location: Hailar, Hulunbuir, Inner Mongolia

Use: Transportation building, airport terminal

Area: 20,669m2

Manufacturers : Firestone Building Products

Photographer : Zhang Guangyuan, Yu Haiwei, Liu Ke, Feng Liang

 

 

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