배너 닫기
맨위로

Theatre de Stoep, Spijkenisse_ 네덜란드 스파이크니즈 시의 스톱극장

주변 환경과 바람의 조건을 반영한 실험적 개념의 예술극장...

등록일 2019년12월16일 09시51분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
기사글축소 기사글확대 트위터로 보내기싸이월드 공감 네이버 밴드 공유

Theatre de Stoep, Spijkenisse_ 네덜란드 스파이크니즈 시의 스톱극장

주변 환경과 바람의 조건을 반영한 실험적 개념의 예술극장...

 

 

 

 

 

건축가와 기술자의 지식 공유와 협력 방식을 통한 BIM과 DIM 기술을 적용해 한 차원 높은 극장을 완성

 

로테르담의 위성도시인 스파이크니즈 시에 아담한 규모의 예술극장이 들어섰다. 유엔스튜디오의 벤 판 베르켈(Ben van Berkel)에 의해 디자인되어 연면적 7000㎡에 지하 1층, 지상 4층 규모로 들어선 스톱극장은 역사적으로 오래된 도심의 문화 수요를 한껏 충족시키고 있다.

 


 

전체적인 디자인은 주변 콘텍스트와의 조화로움을 추구한다. 가급적 건물 주변의 풍차와 기류를 막지 않고 바람이 그대로 흐를 수 있도록 유선형으로 디자인함으로써 이색적인 극장을 만들어 내었다. 그 유려한 외관은 전통적인 도시의 흐름과 대비되면서 극장으로 들어서는 방문객들로 하여금 색다른 세계로의 경험을 이끌어내고 있다. 지역 사회의 다양한 요구를 수용하는 동시에 무대 속의 환상적인 경험과 사회적 요소라는 두 가지 측면을 강조하고 있다. 스톱극장의 형태는 투명한 유리로 마감된 지층부 매스 위에 2개의 레이어로 구성된 알루미늄 매스가 살포시 얹혀 있는 형상이다. 비정형 곡면으로 처리된 상부 매스는 낮에는 하얀색 빛을 서측 수변공간에 드리우고 밤이 되면 벽과 지붕면을 둘러싸는 알루미늄 패널의 둥근 구멍을 통해 LED의 자주 빛을 은은하게 발산한다.

 


 

 

5,800㎡의 내부 공간 속에는 650여석의 좌석이 있는 대극장과 200명 정도를 수용할 수 있는 소극장이 포함된다. 이 두 개의 극장은 마치 상자 속의 상자와 같이 완벽하게 소음을 차단함으로써 서로 유연한 운영 방식을 취할 수 있는 것이 특색이 있다. 가변형 무대와 오페라, 카바레, 뮤지컬, 콘서트, 청소년 연극과 춤 등을 포함한 다양한 공연 연출이 가능하다. 그 이외에 여러 개의 휴게실과 커다란 카페와 레스토랑, VIP라운지, 드레스룸, 복합공간과 사무실 등이 하나의 볼륨 안에 공존한다. 다양한 내부 공간들은 커다란 무주 공간 구조를 형성함으로써 개방적인 공간감을 연출한다. 특히 수직적 개념을 추구하는 로비공간은 다양한 레벨로 처리되어 공연이 없을 때면 기업이나 단체의 강연회와 사회적 만남, 정치적인 모임 장소, 제품 행사 등으로 다양하게 활용될 수 있다. 건축가 벤 판 베르켈은 로비 자체가 공공적인 성격을 띠며 정치적이면서도 문화적인 공간이 되기를 바란 것이다.


 

새로운 개념의 극장과 지역의 정체성을 반영하기 위해 스톱극장에 적용된 색채 역시 낮과 저녁의 조건에 따라 주변의 변화하는 빛과 색을 연구함으로써 이끌어낸 색상이다. 낮 시간 동안 외관의 낮은 유리를 통해 자연광이 극장의 앞과 윗부분으로 비춘다. 오목하게 빛나는 두 번째 층의 후면은 로비와 계단 위쪽의 안쪽 깊숙이 채광을 보내주며 강당으로 이끄는 각이 있는 채광창을 형성한다. 이와 반대로 저녁이 되면 따뜻하고 반겨주는 분위기가 인공조명과 색상을 통해 로비 안에 형성된다. 이 조명은 인테리어 색상 요소를 바깥 광장으로 흩어지게 해 굽어진 외관의 위쪽에 있는 보라색 톤을 보완한다. 색채 적용에서 건축가는 스파이크니즈 시내의 도심 개발에 사용된 벽돌의 색에서 파생하여 밝은 자주와 보라색을 내부 공간에 적용하였다. 공연장 내부는 어두우면서도 평온한 보라색을 적용하였고 로비는 밝은 보라색을 통해 고급스러움을 연출하였다.

 

 

디자인적 측면 이외에 건설을 위한 경제적인 비용 측면 역시 고려된 사항이다. 유엔스튜디오 측은 DIM이라고 불리는 디자인 정보 모델링을 통해 건설비용을 줄일 수 있었으며, 디자인 단계에서 지식 기반 통합의 수행은 디자인 방법론의 고안으로 이루어졌다고 밝힌다. 이러한 특별한 디자인 소프트웨어의 개발을 통해 음향, 시각 라인과 조명 시스템의 디자인에 새로운 소프트웨어를 통합하는 것과 색상과 바람, 형상에 대한 시각적 효과에 대한 시험할 수 있게 되었다. 이러한 세부 사항을 풀어가기 위에 유엔스튜디오는 에이럽사와 함께 작업하였다. 디자인 정보 모델링(DIM)에서 건물 정보 모델링(BIM)으로 옮겨가는 과정은 주 계약자가 VORM Bouw로 결정된 후 진행되었다. 최종 BIM 모델은 디테일한 부분에 대해 세부적으로 조절하고 가격을 감소시키기 위해 계약자와 친밀한 협력관계인 IOB에 의해 DIM 모델로부터 발전시켰다. 이를 통해 전체 BIM 모델은 극장을 유지하고 보수하기 위해 지속적으로 사용된다.

 


 

스톱극장에서 유엔스튜디오는 건축가가 기술자와 계약자 간에 긴밀한 협력을 통해 리서치와 지식을 공유하는 방식을 취하고 있다. 이러한 지식공유와 협력 방식은 건축가의 아이디어를 구현하기 위해 기술을 어떻게 발전시킬지를 찾아가는 일련의 과정이라고 할 수 있다. 이 혁신을 위한 지식공유 방식은 BIM모델의 가능성을 충분히 실현할 수 있었고 결과적으로 스톱극장의 완성도를 높일 수 있게 되었다는 점에서 눈여겨 볼 점이다. ANN

 

Ben van Berkel_ UN Studio Pricncipal Architect

자료_ UN Studio, Photo by Peter Guenzel, Jan Paul Mioulet & Peter de Jong, 3D Images(Arup/ IOB.nl)

 

 

In the design of the 5,800㎡ building a larger and a smaller theatrical space(with the main auditorium seating up to 650 guests and the smaller hall accommodating 200), several interlinked foyers, a grand cafe and a restaurant, an artist’s cafe, a VIP lounge, numerous dressing rooms, multi-functional rooms and offices are all brought together within one volume. The placement of the various internal volumes results in a building in the form of a flower, with a large, column-free central foyer forming the heart of the structure.

 


 

The volumes of the two main performance spaces are oriented towards the central square of the foyer, making this the central point of the theatre. Derived from museum typologies, the vertical foyer forms an important social meeting place - not only during programmed productions, but also during local events and gatherings. As such the vertical foyer becomes a pivotal point in the social functioning of the theatre, a stage for the visitors and a dynamic focal point surrounded by viewpoints on varying levels. Untypically, the artist’s cafe is not located in the back of house, but is instead placed above the public foyer, enabling the artists to observe and connect with their audience. Furthermore, the foyer serves to organise way finding and the linking of the different programmes within the building. The three different levels of the foyer enable use for separate public events and offer the possibility of hiring for private functions. Flexibility within the foyer is created by the addition of installations which enable the placing of mobile bars to support the fixed stations when required, while the handrail of the stairway seamlessly molds itself into functional surfaces and furniture elements. From the foyer, the sculptural stairway forms the binding element towards the entrances to the auditoria.


 

Theatre de Stoep hosts a wide variety of performance types, including plays, opera, cabaret, musicals, concerts, youth theatre and dance performances. As such, versatility in the acoustic properties of the theatre spaces is paramount. The recent rapid development of the software used to control acoustics made it possible to engineer and optimise the sound quality within the auditoria. Numerous tests were carried out for the design of the auditoria to ensure optimal sound quality for varying types of performances and music genres. Furthermore the large auditorium is disconnected from the main foundations to prevent sound leakage and the ceiling elements can be lowered and angled to adjust volume levels when required. The acoustic wall panels reflect and increase the quality of the sound for every seat in the auditorium, while open view lines to the stage are designed using special software which additionally guarantees a compact seating arrangement close to the stage.

 


 

The use of colour in the design is not solely for way finding and recognition; it is also derived from the contextual colour of the bricks that were used in the urban development of Spijkenisse city centre. During the course of the day and the varying seasons the surrounding pavements and neighbouring buildings continuously change colour, creating pink and purple tones caused by rain, clouds, sun and shade. In depth analysis of these colours was carried out in the choice of tones for the both the foyers and the auditoria, thereby connecting the theatre to its contextual local identity. Light and colour play an essential role in the experience of the theatre, not only in the auditoria and for productions, but also for setting the scene, the atmosphere and the mood in the public foyers.

 

 

In the design for Theatre de Stoep, consideration is given to both daylight and evening conditions. During the day the lower glass portion of the facade enables daylight penetration directly from both the front of the theatre and from above - the latter by way of a recessed second glazed layer that forms an angled skylight, throwing daylight deeper into the foyer and above the stairs leading to the auditoria. In the evening a warm and inviting atmosphere is created in the foyer through the use of both colour and artificial lighting. This lighting additionally fans elements of the interior colour on to the square outside, complementing the purple tones found in the curved facade above. Above the glazed lower levels of the facade, the upper portion comprises two layers of aluminium, Glimpses of the purple coloured back layer can be seen through circular perforations in the outer white panels, with LED lights fitted between the two facade layers to light the building in the evenings. Untypically, the backstage area of the main auditorium can be also flooded with daylight, which assists with the setting up and taking down of productions and additionally means that commercial events for which the auditorium is hired can also enjoy natural lighting during daytime.

 

 

United Network Studio

UNStudio, founded in 1988 by Ben van Berkel and Caroline Bos, is a Dutch architectural design studio specializing in architecture, urban development and infrastructural projects. The name, UNStudio, stands for United Network Studio, referring to the collaborative nature of the practice. In 2009 UNStudio Asia was established, with its first office located in Shanghai, China. UNStudio Shanghai is a full daughter of UNStudio and is intricately connected to UNStudio Amsterdam. Initially serving to facilitate the design process for the Raffles City project in Hangzhou, UNStudio Shanghai has expanded into a full-service design office with a multinational team of all-round and specialist architects. In 2014 we opened our third office in Hong Kong.

 

Architects: UN Studio

Design Team: Ben van Berkel, Gerard Loozekoot with Jacques van Wijk and Hans Kooij, Lars Nixdorff, Thomas Harms, Gustav Fagerstrom, Ramon van der Heijden Tatjana Gorbachewskaja, Jesca de Vries, Wesley Lanckriet, Maud van Hees, Benjamin Moore, Henk van Schuppen, Philipp Mecke, Colette Parras, Daniela Hake, Mazin Orfali and Selim Ahmad.

Client: Municipality of Spijkenisse

Engineer Design Phase : Arup, Amsterdam

Engineer Execution : IOB, Hellevoetsluis

Advisor Installations Execution Phase: De Blaay – Van den Boogaard, Rotterdam

Lighting Design: Arup, Amsterdam

Theatre Technique: PB theateradviseurs, Uden

Acoustics: SCENA akoestisch adviseurs, Uden

Fire: DGMR, Arnhem

Costs: Basalt Bouwadvies, Nieuwegein

Main Contractor: VORM Bouw, Papendrecht

Aluminium Facade: Sorba projects, Winterswijk

Windows: Blitta, Venray

Steel Structure: Staalbouw Cluistra, Renswoude

Hvac: De Jong installatietechniek, Schiedam

Electricity: Steegman Elektrotechniek, Den Haag

Interiors: Form Finish, Beverwijk

Theater Technique: DTS2, Groningen

Seating: Jezet Seating, Overpelt(Belgium)

3D Images: Arup/ IOB.nl

 

 

Location: Spijkenisse, The Netherlands

Programme: Theatre

Building surface: 7000㎡, gross/ 5700㎡ net

Building volume:42000m3

Building site: 3600㎡

Capacity: main auditorium/ 656(467+189 on balcony), Small auditorium/ 200

Exterior Materials: Substructure/ concrete, Superstructure/ concrete, steel, Envelope/ aluminium(Alpolic), glass, ceramic tiles

Lighting: Led strips by Traxon Technologies

 

 

박민혁‧손세진 기자 이기자의 다른뉴스
올려 0 내려 0
관련뉴스 - 관련뉴스가 없습니다.
유료기사 결제하기 무통장 입금자명 입금예정일자
입금할 금액은 입니다. (입금하실 입금자명 + 입금예정일자를 입력하세요)