배너 닫기
맨위로

지식의 전달을 위한 매개 공간, Musée des Confluences in Lyon, France_ 리옹 콩플루앙스 박물관

주추, 크리스털, 클라우드의 세 개 매스로 구성되어 파격적이면서 역동적인 외형을 구현해...

등록일 2019년12월12일 10시33분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
기사글축소 기사글확대 트위터로 보내기싸이월드 공감 네이버 밴드 공유

 지식의 전달을 위한 매개 공간, Musée des Confluences in Lyon, France_ 리옹 콩플루앙스 박물관

주추, 크리스털, 클라우드의 세 개 매스로 구성되어 파격적이면서 역동적인 외형을 구현해...

  

 

 

 

 

 

리옹 콩플루앙스 박물관은 론강과 손강이 만나는 중간지점에 위치한다. 박물관 이름에서도 잘 드러나듯 100년 전에 인공적으로 확장된 반도의 특성이 고스란히 드러난 끝이 길쭉한 삼각형 대지에 들어서 있다. 설계는 세계적인 건축설계회사인 쿱 힘멜브라우가 맡았으며 건물 내외부에서 해체적인 속성을 유감없이 드러내고 있다. 쿱 힘멜브라우는 우리에게 이미 부산 영화의 전당과 뮌헨 BMW벨트로 잘 알려져 있는 건축설계회사이다.

 

박물관은 당초 인류학, 자연과학, 지구과학과 관련한 미술작품과 공예 컬렉션을 소장하고 있으며 자연사박물관으로 계획되었다. 쿱 힘멜브라우가 지난 2001년 공모전에 당선되면서 2006년 공사가 진행되면서 순조롭게 출발하였지만 여러 가지 사정으로 2007년부터 2009년 사이에 한차례 공사가 중단되었고, 다시 2010년에 공사가 재개되어 지난 2014년 말에 이르러 마무리되었다. 박물관에 적용된 개념은 ‘지식의 전달을 위한 매개체’로서 박물관 측은 기술, 생물학, 윤리의식 등 다양한 주제를 통해 과학지식과 사회적 기능이 서로 만나는 역동적인 공간을 구현하고자 하였다. 이러한 지식의 박물관을 구현하기 위해 복잡하고 새로운 방식의 상징적인 통로가 우선적으로 개발되었다. 새롭게 들어서는 건물로 인해 대중과 방문자들의 동선이 막혀서는 안 된다는 취지였다. 건축가는 건물의 하부를 비워두고 그 곳에 공공공간을 만듦으로써 대지 동서측과 남측으로 이어지는 개방적인 흐름을 엮어주고자 하였다. 이는 남쪽으로부터 진입하는 사람들에게 강한 인상을 줄 수 있는 상징적인 건축물로 도시개발의 시작점을 열게 하고자 한 건축가의 의도를 반영한 것이다.

 

 

박물관은 그 용도만큼이나 마치 희한하게 생긴 동물이 걷고 있는 생김새를 외형에 취하며 그 특이한 형태만큼이나 내부공간은 복잡하면서도 다이내믹하게 구성된다. 특수한 대지 특성에 맞게 안전성을 담보하기 위해 건설과정에서 지반에는 536m의 기둥들을 단단히 땅에 박아 넣었다. 건물은 길이 190m, 폭 90m, 41m 높이 규모로, 크게 기둥을 받쳐주는 하부의 주추(Plinth) 영역과 그 위의 크리스털(Crystal)과 클라우드(Cloud)의 개념으로 구성된다. 주추의 영역은 327석과 122석으로 형성된 두 개의 강당과 컨퍼런스, 회의실, 작업 공간 등의 영역이 자리하며, 전시를 위한 작업장과 주변 학교의 트레이닝을 위한 역할도 맡게 된다. 북측에 면한 크리스털 영역은 박물관으로 진입하는 입구부로서 로비와 숍을 포함하며 건물의 해체적 특성을 쉽게 인지할 수 있는 개방된 공간이다. 크리스털 영역을 통해 방문객들은 에스컬레이터, 계단과 원형램프 등을 통해 각각의 전시공간으로 이동이 가능하다.

 

 

연결통로를 통해 이어지는 여러 개의 레벨로 구성된 층별 공간 곳곳에서는 강의 수려한 전망을 여유롭게 감상할 수 있다. 언뜻 보기에 진귀한 보석을 가공한 절묘한 모양을 취한 크리스털 영역은 특별한 지지대 없이 넓게 확장된 전시홀의 면모를 유감없이 보여준다. 관리실은 전시공간의 위쪽에 마련되어 있다. 입구의 떨어지는 모양(drop-shaped construction)의 구조는 두 강이 합류하면서 만들어지는 난류를 반영한 것으로, 전체 철골구조의 하중을 1/3로 줄여준다. 마지막 영역은 필로티로 띄워진 건물의 상부에서 전시 영역 전체를 뒤덮고 있는 클라우드 영역이다. 클라우드 영역은 캔틸레버 방식을 통해 공중으로 한껏 들어 올려 형성되었으며, 5개의 기획전시실과 4개의 상설컬렉션, 워크숍을 위한 공공 아틀리에 등으로 구성된다. 상부 공간에는 자유롭게 접근이 가능한 테라스 카페와 레스토랑이 자리한다. 클라우드는 교량 구조 시스템을 도입한 것으로 비상계단과 샤프트를 포함한 3개의 콘크리트 타워와 12개의 지지대로 구성된다. 클라우드는 3mm의 스테인리스 스틸판으로 마감되었으며 표면은 호수에 비친 물결무늬를 재해석하여 반영한 것이다.


 

계획부터 준공까지 14년이라는 꽤나 오랜 세월이 지난 탓에 건물은 그 자체로 진한 시간성을 듬뿍 담고 있기에 충분하다. 하지만 리옹 콩플루앙스 박물관은 여전히 앞서가는 디자인으로 우리에게 전해진다. 그 속에는 몇 년마다 쉽게 변해가는 트렌드를 쫓기보다는 개념 자체의 독창성과 최적화된 구조적 솔루션을 통해 최상의 건축물을 구현하고자 한 각고의 노력이 있었기에 실제적인 구현이 가능한 것이었다.

 

Wolf D. Prix Design Principal of COOP HIMMELB(L)AU, Markus Prossnigg Project Partner

자료 COOP HIMMELB(L)AU, Photo by Duccio Malagamba.

 

 

Right from the 2001 international competition for a natural history museum in Lyon, the museum was envisioned as a “medium for the transfer of knowledge” and not as a showroom for products. The building ground of the museum is located on a peninsula that was artificially extended 100 years ago and situated in the confluence of the Rhône and Saône rivers. Even though it was apparent that this site would be a difficult one(536-metre-long piles had to be securely driven into the ground), it was clear that this location would be very important for the urban design. The building should serve as a distinctive beacon and entrance for the visitors approaching from the South, as well as a starting point for urban development. In order to build a museum of knowledge, a complex new form had to be developed as an iconic gateway.

 

 

A building that truly stands out can only come into being through shapes resulting from new geometries. It was important to the concept that the flow of visitors arriving from the city to the Pointe du Confluent should not be impeded by a building. The idea was therefore to develop an openly traversable building that would be floating in part only on supports, in order to create a public space underneath. Essentially, the building consists of three parts. Situated on a slightly raised base(due to the high ground water), two auditoriums(for 327 and 122 persons, respectively) and work spaces, which will also be used for training purposes for the surrounding schools, will be located next to storage and workshops for the production of exhibitions.

 

 

The entrance building, the so-called Crystal, is openly traversable, and a vertical access to the exhibition spaces. The so-called Espace liant, a connecting path, can be reached by an escalator, a staircase, and a spiral ramp. Left and right of this path are arranged the individual exhibition halls(one of them two-level), and at the end is a view of the confluence of two rivers, the Pointe du Confluent. The steel structure, conceived as a bridge construction, made it possible to develop all of the exhibition halls without supports. The administration rooms are located above the exhibition spaces. In the Plaza below this highly raised, almost flying component – the showrooms are broadly cantilevered in parts – the lit wave pattern of the surface of a small lake is reflected on the underside of the building. A brasserie emphasizes the public nature of this place. A freely accessible terrace café is located on the top floor. In the entrance building, a drop-shaped construction serves as supporting structure.

760

 

Its form was developed out of the turbulent flow created by the confluence of the two streams. This gravity well reduces the weight of the entire steel structure of the entrance building by a third. The Cloud’s structural system resembles a bridge structure. It rests on 12 concrete supports and three concrete towers that contain the emergency stairs and shafts. Room-high steel frameworks form the walls of the black boxes for permanent and temporary exhibitions. The outer skin of the Cloud consists of 3mm stainless steel plates that have been blasted with glass beads. This special surface treatment results in a gentle reflection of the light and colors of the surrounding area.

 

 

 

Wolf D. Prix, born in 1942 in Vienna, is co-founder, Design Principal and CEO of COOP HIMMELB(L)AU. He studied architecture at the Vienna University of Technology, the Architectural Association of London as well as at the Southern California Institute of Architecture(SCI-Arc) in Los Angeles. Amongst others, Wolf D. Prix is a member of the Österreichische Bundeskammer der Architekten und Ingenieurkonsulenten, the Bund Deutscher Architekten, Germany(BDA), the Royal Institute of British Architects(RIBA), the Architectural Association Santa Clara, Cuba, as well as Fellow of the American Institute of Architecture (FAIA). Wolf D. Prix received numerous awards including the Great Austrian State Award and the Austrian Decoration of Honor for Science and Art. He is permanent member of the Austrian Art Senate and the European Academy of Sciences and Arts. Two Universities have conferred him the Doctorate Honoris Causa: The Universidad de Palermo, Buenos Aires, Argentina(2001) and the Ion Mincu University of Architecture and Urbanism, Bucharest, Romania(2014). Wolf D. Prix is counted among the originators of the deconstructivist architecture movement. COOP HIMMELB(L)AU had its international breakthrough with the invitation to the exhibition Deconstructivist Architecture at MoMA New York in 1988. Over the years Wolf D. Prix/ COOP HIMMELB(L)AU was awarded with numerous international architecture awards.

 

 

 

Planning: COOP HIMMELB(L)AU Wolf D. Prix & Partner ZT GmbH

Design Principal/ CEO: Wolf D. Prix

Project Partner: Markus Prossnigg

Design Architect: Tom Wiscombe

Project Architects: Mona Bayr, Angus Schoenberger

Project Coordination: Thomas Margaretha, Peter Grell

Project Team Vienna: Christopher Beccone, Guy Bébié, Lorenz Bürgi, Wolfgang Fiel, Kai Hellat, Robert Haranza, Alex Jackson, Georg Kolmayr, Daniel Kerbler, Lucas Kulnig, Andreas Mieling, Marianna Milioni, Daniel Moral, Jutta Schädler, Andrea Schöning, Mario Schwary, Markus Schwarz, Oliver Tessmann, Dionicio Valdez, Philipp Vogt, Markus Wings, Christoph Ziegler

Project Team Lyon: Patrick Lhomme, Francois Texier, Philippe Folliasson, Etienne Champenois, Alexandru Gheorghe, Niels Hiller, Emanuele Iacono, Pierre-Yves Six Patriarche & Co, Chambéry/Lyon, France (planning); Tabula Rasa, Lyon, France(execution); Chabanne&Partenaires, Lyon, France(projectmanagement)

Client: Département du Rhône, Lyon, France, represented by SERL, Lyon, France

Construction Survey Lyon: Jean Pierre Debray

Costs: Mazet & Associés, Paris, France; CUBIC, Jean Luc Minjard, Lyon, France

Structural Engineering: B+G Ingenieure, Bollinger und Grohmann GmbH, Frankfurt, Germany(design), Coyne et Bellier, Lyon, France(execution); VS_A, Lille, France(execution)

HVAC: ITEE-Fluides, Arnas, France

Security Fire Consultation: Cabinet Casso & Cie, Paris, France

Acoustics: Cabinet Lamoureux, Paris, France

Media Consulation: Cabinet Labeyrie, Paris, France

Lighting Consultation: Har Hollands, Eindhoven, Netherlands

Landscape Design: EGIS aménagement, Lyon, France

Gross floor Area : 46,476m²

Net floor area : 26,700m²

Footprint : 9,300m²

Site area : 20,975m²

Volumes(V) : 195,206m³

Base(incl. Brasserie) : 59,436m³

Crystal/ Foyer : 25,770m³

Cloud/ Exhibition space : 110,000m³

 

 

박민혁·김하얀 기자 이기자의 다른뉴스
올려 0 내려 0
관련뉴스 - 관련뉴스가 없습니다.
유료기사 결제하기 무통장 입금자명 입금예정일자
입금할 금액은 입니다. (입금하실 입금자명 + 입금예정일자를 입력하세요)