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수평적 줄무늬 패턴을 통해 독창적인 오피스 공간을 구현한 싱가포르 100PP

경계를 흐리게 하는 수평적인 밴드의 색채와 재료의 조합이 속도감 있게 표현되어...

등록일 2019년12월11일 10시36분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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수평적 줄무늬 패턴을 통해 독창적인 오피스 공간을 구현한 싱가포르 100PP

경계를 흐리게 하는 수평적인 밴드의 색채와 재료의 조합이 속도감 있게 표현되어...
 

 

 

 

 

싱가포르 파시르 판장로에 위치한 100PP는 연면적 12,600㎡에 8층 규모의 독특한 입면 형태를 자아내는 건물이다. 흡사 수평적 판자를 여러 겹으로 적층시켜 놓은 듯한 외관은 디자인은 물론 주변 고속도로로 부터의 소음 차단과 바닷가 입지를 활용한 조망의 확보, 자연채광과 자연 환기 등의 사려 깊은 기능을 담고 있는 오피스 건물이다.

 


 

일반적인 오피스와 차별화된 건물의 유형을 만들어내고자 하는 의도에서 싱가포르의 100PP 디자인은 출발한다. 설계를 맡은 Ministry of Design은 몇 가지 목표를 설정하고 상업적 건물의 활용도를 높일 수 있는 실험적인 접근을 시도한다. 우선 건물이 위치한 장소가 바닷가인 점을 감안하여 계단모양의 발코니를 도입하여 다양한 층별 쌓기 방식을 적용하였다. 둘째로 건물을 측면으로 옮겨 고정되어 있는 하나의 블록위에 쌓여져 있는 연속적인 다이내믹한 블록들로 구성하게 하였다. 이로 인해 건물은 차별화된 입면을 형성하게 되었다. 셋째로 건물의 입면구성을 수평적 줄무늬를 연속적으로 레이어화하였고 의도적으로 각 층의 요소들을 흐릿하게 구성하였다. 창과 발코니, 에어컨 선반 등으로 구성된 줄무늬 패턴은 건물의 시각적 수평성을 이끌어내고 다양한 부피로 변화하고 쌓여있는 건물의 모습을 강조해 주고 있다.

 


 

다양한 컬러로 마감되고 채색된 회색과 흰색 톤은 수평적인 밴드를 엮어준다. 이러한 수평적인 줄무늬는 건물 주변의 인공적인 요소들에도 일관적으로 적용되어 건물의 통일된 미적 구성을 형성하며 건물과 외부공간에 하나의 연속된 흐름을 자아내게 만든다. 마지막으로 건축가는 모든 층에 조명, 마감재 그리고 환경적인 그래픽의 사용을 통해 스타일리시하면서도 산업적인 미를 담아낸 인테리어를 이끌어낸다. 주요 인테리어 공간은 리프트 로비와 드롭 오프 지점을 포함하고 있으며 건물의 상층부에는 바다가 내려다보이는 루프탑 가든이 마련되어 있다.

 

 

인근 고속도로와 마주한 건물은 밤이 되면 수평성을 머금은 조명이 더해져 빠른 흐름으로 인식된다. 건물의 이름은 100PP가 위치한 파시르 판장 100의 정보를 효과적으로 축약한 것으로 그 속에는 숫자 100의 완전성과 크리에이티브하면서도 지속가능한 오피스 환경을 추구한다는 것을 고스란히 내포하고 있다. 이렇듯 100PP 건물은 예측할 수 있는 상업적인 공간과 산업적인 공간 사이에 경계를 흐릿하게 만드는 작업으로 읽혀진다. 21세기에 창의적인 작업 공간의 대안을 마련하고자 층별 구성이 없는 흥미로운 혼성 공간을 제공하고자 한 건축가의 색다른 시도는 100PP건물의 독창적 가치를 높여주기에 충분하다. ANN

 

Architects_ Colin Seah

자료 Ministry of Design, Photo by Courtesy of Ministry of Design

 

 

Ministry of Design's design for such a commercial building capitalizes on these key traits and also introduces a number of key architectural gestures. These gestures aim to redefine the nature of such commercial buildings and also to provide an experience that adds a substantial premium to the development. Firstly, to exploit the sea-fronting context of the site, we have introduced a series of “stepped” balconies across the different floor levels. These allow the building to appear to be shifting away from the busy elevated highway fronting the building. Secondly, we have also shifted the building laterally to create a sense that it comprises a series of dynamic blocks stacked one above the other rather then a static singular block. This allows the building to create a unique profile against the skyline. Thirdly, the facade of the building comprises a number of different elements which we bound together aesthetically: primarily the windows, balconies and air-condition ledges.

 



 

We have intentionally blurred the definition of each element by layering a series of horizontal stripes throughout the facade. The stripes generate visually movement horizontally across the building and also emphasize the shifting and stacked nature of the different volumes. A palette of varying grays is employed to generate the variety of tones required for the horizontal banding. This horizontal striping is also applied consistently to the landscape and hardscape elements surrounding the building. Lastly, the interior experience celebrates a stylized industrial aesthetic through the bold use of feature lighting, materials and environmental graphics across the different floors. Key interior spaces include the lift lobbies and passenger drop off point and the building also provides a roof top garden space overlooking the sea. When experienced in totality, the project blurs the boundaries between the predictable commercial space and the gritty industrial space, creating instead a hybrid space, which offers an exciting alternative for the creative workplace in the 21st century.

 

 

ABOUT COLIN SEAH Architecturally trained in the US & licensed in Singapore, Colin Seah honed his sensibilities working for the likes of Rem Koolhaas and Daniel Libeskind. He also spent 4 years at the National University of Singapore’s Department of Architecture researching design pedagogy and serving as design critic. As MOD’s Founder & Director of Design, Colin has been named Designer of the Year by International Design Awards USA 2010, and is a two-time recipient of Singapore’s highest design accolade, the President’s Design Award. He is also a two-time Grand Prize Winner of the Gold Key Award, the highest international hospitality accolade, named Hong Kong Perspective’s ’40 under 40 architects’ and Marcus Corporation Foundation Prize 2007 ‘emerging architect with potential for greatness’. Recognized as “Rising Star in Architecture” by Monocle, Colin Seah has been invited by the Singapore Tourism Board to redefine Singapore as a destination for 2020 and beyond.

 

 

Architects: Ministry of Design

Design Team: Colin Seah, David Tan, Jeremiah Abueva, Zsombor Baktay, Don Castaneda, Charissa Ho, Norberto Olegario, Ruth Chong, Arnel Anoneuvo

Client: CEL Development Pte Ltd

Location: 100 Pasir Panjang Road, Singapore 118518

Area: 12,600㎡

Submissions Architect: AC Consortium Pte Ltd

Contractor: CES Building and Construction Pte Ltd

C&S: Engineers Partnership LLP

M&E: HPX Consulting Engineers

Quantity Surveyor: Davis Langdon & Seah

 

 

김민주 기자 이기자의 다른뉴스
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