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홍콩 고속철도 서구룡 종착역 랜드마크 복합개발사업

2개의 쌍으로 구성된 상호 연결된 꽃잎 형태의 역동적이면서 유기적인 타워 구성이 돋보여

등록일 2024년05월31일 15시33분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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홍콩 고속철도 서구룡 종착역 랜드마크 복합개발사업 (Hong Kong’s High Speed Rail West Kowloon Terminus) 'XRL Topside Development'

2개의 쌍으로 구성된 상호 연결된 꽃잎 형태의 유기적인 타워 구성이 돋보여, 서구룡의 새로운 스카이라인을 형성하는 역동적인 실루엣

 


 

홍콩 고속철도 서구룡 종착역 위로 320만 평방피트 규모의 새로운 개발 공사가 한창 공사 중이다. 서구룡의 중심부에서 기존 서구룡역 고속철도 종착역 위에 위치하며, 서구룡문화지구(WKCD)에 인접해 개발하는 프로젝트는 공공 정원과 조경화된 광장 네트워크를 통해 기존 지역과 신흥 지역을 긴밀하게 연결한다. 광저우-심천-홍콩을 연결하는 서구룡역은 홍콩과 중국 본토를 잇는 주요 관문이다.

 


 

홍콩 MTR 지하철 네트워크의 구룡역과 오스틴역에 인접한 이 새로운 비즈니스 지구는 1.5km의 조경화된 보행자 서구룡 파크웨이의 핵심 구간으로 통합되어 서구룡 항구와 공원에 직접 접근할 수 있게 해준다. 부지의 남쪽과 북쪽 끝에 위치한 2대의 타워는 2개의 쌍으로 정답게 어우러져 있는 형상이고, 하부 5개 층에는 약 10만 평방피트 규모의 정원 테라스, 광장 및 아트리움으로 조성되어 여유로운 쇼핑과 식사를 돕는다.

 


 

세계적인 건축그룹 ZHA가 설계한 타워는 아래층과 연결되는 파노라마 리프트가 있는 조각 파빌리온이 있는 대형 중앙 광장을 형성한다. 자연스럽게 웨스트 구룡 파크웨이(West Kowloon Parkway)와 연결되는 광장은 휴식, 레크리에이션, 공공 행사를 위한 공공 공간으로 작용한다.

 



 

서구룡 종점 개발의 독특한 기하학적 구조는 북쪽에 위치한 구룡산의 능선을 존중하는 동시에 홍콩섬 항구 건너편에서 산의 전망을 유지하는 높이로 디자인되었다. 서로 다른 방향성과 높이를 지닌 일련의 상호 연결된 '꽃잎'을 개념으로 나누어진 타워는 서구룡의 스카이라인에 역동적인 실루엣을 고스란히 담아내고 있다. 각 타워의 상부 볼륨은 안쪽으로 갈수록 가늘어지며, 입면을 타고 오르는 리듬감 있는 수직 차양 주름은 옥상층으로 이어지며 옥상 테라스와 하늘 정원에 그늘을 만들어준다.

저층부에서 안쪽으로 들어감으로써 줄어든 면적은 역 위의 새로운 조경화한 테라스와 시민광장과 결합하여 보행자 순환과 공기 흐름을 유도함으로써 사뭇 입체적인 공간 구성을 자아내고 있다.

내부 공간은 최대 7만2천 평방피트의 바닥판에 260만 평방피트, 최소 3m의 천장 높이로 기둥이 없어 한층 여유롭다. 홍콩의 개방적인 항구 전망과 웰빙을 위해 모든 층에서는 야외 테라스로 연결된다.

 


 

타워는 우수한 BREEAM 엑셀런트 등급과 최고 등급인 LEED, WELL 및 HK BEAM Plus 사전 인증을 획득했다.

건물 전체에 에너지 효율을 높이려는 적극적인 시도는 눈여겨 볼 점이다. 입면은 열 전달이 낮은 고성능 외관과 태양광 차단 핀을 적용했다. 지붕과 외관에 적용된 태양광 패널은 도시 전력망에서 에너지 수요을 줄여주는 역할을 맡는다. 또한 해수 냉각, 열 회수 및 서비스를 자동으로 모니터링하고 제어하는 ​​스마트 빌딩 관리 시스템과 결합된 고효율 HVAC 시스템의 중앙 집중식 플랜트는 에너지 소비를 크게 줄이면서 최고 수준으로 쾌적한 공기를 제공한다.

 


 

이처럼 서구룡 고속철도 랜드마크 복합개발 사업은 홍콩 교통 네트워크의 중심에 있으며 세계에서 가장 역동적인 도시 중 하나인 홍콩의 이미지를 높여주기에 충분하다. ANN

 

Project Manager_ Sun Hung Kai Properties Limited (SHKP)

Architect_ Zaha Hadid Architects (ZHA)

ZHA Design_ Patrik Schumacher

ZHA Director_ Chris Lepine, ZHA Project Directors_ Ed Gaskin, Bianca Cheung, Oliver Bray

자료_ ZHA, Render by Hayes Davidson

 

 


 

Construction works have reached roof level at the new 3.2 million sq. ft. development above Hong Kong’s High Speed Rail West Kowloon Terminus.

Adjacent to the West Kowloon Cultural District, the development connects established and emerging neighbourhoods with a network of public gardens and landscaped plazas.

Integrating with the station and its rooftop park, the design by Zaha Hadid Architects (ZHA) incorporates civic, office and retail spaces of the highest standards.

At the heart of West Kowloon in Hong Kong, this landmark development is located above the existing West Kowloon Station high-speed rail terminus which has remained in operation throughout construction. As Hong Kong’s only station on the Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong Express Rail Link, the terminus is a major gateway between Hong Kong and mainland China.

Also adjacent to the Kowloon and Austin stations of Hong Kong’s MTR metro network, this new business district integrates with a key section of the 1.5 km landscaped pedestrian West Kowloon Parkway, giving the communities within Kowloon direct access to the harbourside and parks of the West Kowloon Cultural District.

Providing almost 100,000 sq. ft. of garden terraces, plazas and atriums with shopping and dining on its lower five levels, the development incorporates two pairs of interconnected office towers located at both the northern and southern ends of the site. The towers frame a large central plaza with a sculptural pavilion housing panoramic lifts that connect to the levels below. Linking with the West Kowloon Parkway, the plaza incorporates many sheltered outdoor gathering spaces for relaxation, recreation, and public events.

 


 

Complementing the unique geometry of West Kowloon Terminus, the development’s composition maximizes outdoor public space and enhances natural ventilation throughout the district, as well as contributes to preventing each tower from being overlooked by its neighbouring building. This configuration also respects the ridgeline of Kowloon’s mountains to the north, adhering to height restrictions that maintain the mountain views from across the harbour on Hong Kong Island.

Providing 2.6 million sq. ft of Grade A people-centric workspace in floorplates up to 72,000 sq. ft. that are largely column free and adaptable to current and future work configurations, the towers incorporate floor-to-ceiling heights of at least 3m with panoramic views over Hong Kong and access from all floors to planted outdoor terraces for occupants’ wellbeing.

Divided into a series of interconnected ‘petals’ each with a different orientation and height, the towers define a dynamic silhouette on the West Kowloon’s skyline. The top of each tower tapers inward to reduce their perceived volume while the façade’s vertical shading pleats extend over each rooftop, creating ‘halos’ that shelter roof terraces and sky gardens.

Interwoven with the new landscaped terraces and civic plaza above the station, the towers also taper inward at lower levels, reducing their footprint to increase outdoor space while encouraging pedestrian circulation and air flow.

Achieving an 'excellent' BREEAM rating as well as the highest rating of LEED, WELL and HK BEAM Plus pre-certification, the development incorporates high-performance façades with low thermal transfer values and solar shading fins. Photovoltaic panels integrated at roof level and within the façade will reduce energy demand from the city’s electricity grid.

A centralised plant of high-efficiency HVAC systems combined with seawater cooling, heat recovery and a smart building management system that automatically monitors and controls services will ensure the highest standards of comfort and air quality with a significant reduction in energy consumption.

Upon completion, global wealth manager UBS will be consolidating their various Hong Kong operations into a tower within the development.

 


 

Creating a series of new open spaces for Kowloon’s residents and visitors, together with environments for work and leisure designed to enhance wellbeing, this landmark development at the heart of Hong Kong’s transport network is defined by its unique location within one of the world’s most dynamic cities.

 


 

 

 

Project Team

Client: Max Century (HK) Ltd and Century Opal Ltd

Project Manager: Sun Hung Kai Properties Limited (SHKP)

Architect: Zaha Hadid Architects (ZHA)

ZHA Design: Patrik Schumacher

ZHA Director: Chris Lepine

ZHA Project Directors: Ed Gaskin, Bianca Cheung, Oliver Bray

ZHA Project Associate: Inês Fontoura

ZHA Project Leads: Michael Cheung, Kelvin Ma, Ganesh Nimmala, Theodor Wender, Adrian Yiu

ZHA Project Team: Karthikeyan Arunachalam, Anthony Awanis, Sam Butler, Gerry Cruz, Steven Chung, Kaloyan Erevinov, Thomas Frings, Brandon Gehrke, Zachariah Hong, Leo Liu, Tom Liu, Maria-Christina Manousaki, Pray Mathur, Anastasiia Metelskaia, Irena Predalic, Haseef Rafiei, Dhruval Shah, Hunter Sims, Vincent Yeung

ZHA Competition Directors: Chris Lepine, Sara Klomps

ZHA Competition Project Director: Ed Gaskin, Bianca Cheung

ZHA Competition Associate: Oliver Bray, Gerhild Orthacker

ZHA Competition Team: Fernando Alvarenga, Thomas Bagnoli, Niran Buyukkoz, James (Chun-Yen) Chen, Michael Cheung, Martin Gsandtner, Will (Han Hsun) Hsieh, Berkin Islam, Tiffany Lee, Cheryl Lim, Miroslav Naskov, Ganesh Nimmala, Irena Predalic

 

 

Consultants

Executive Architect: Wong & Ouyang (HK)

Structural Engineers: Arup Group

Quantity Surveyor: Rider Levett Bucknall

Cost Consultant: Rider Levett Bucknall

Environmental Consultant: Ramboll Hong Kong

Façade Engineering: Hiersemenzel & Associates

M&E Engineering: Sun Hung Kai Architects & Engineers Limited and AECOM

Transport Consultant: MVA Asia

Fire Engineer: AECOM

Landscape Consultant (Preplanning): Gillespies

Landscape Consultant (Ongoing): Urbis

Lighting Design: Office for Visual Interaction (OVI) & Iconik

Acoustic Consultant: Westwood Hong & Associates

Sustainability: Arup Group

 

안정원‧김용삼‧손세진 기자 이기자의 다른뉴스
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