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ZHA & Esplan win Ülemiste terminal competition, Tallinn, Estonia

울레미스트터미널, 도시 흐름을 반영한 역동적인 건축물, 공공 브리지 형태의 건물 자체가 주변 도시 흐름을 절묘하게 반영하고 철도레일의 ...

등록일 2019년11월09일 12시40분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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도시 흐름을 반영한 역동적인 건축물, 공공 브리지 형태의 울레미스트 철도터미널(ZHA & Esplan win Ülemiste terminal competition, Tallinn, Estonia)

 

발트해의 핀란드만 연안에 있는 항만도시인 에스토리아 탈렌에 철도역사인 울레미스트 터미널이 새롭게 디자인되었다. 발틱 레일의 새로운 터미널을 마련하기 위한 국제 공모전에서 세계적인 건축그룹 자하하디드아키텍츠와 에스토니아 지역건축회사인 Esplan이 함께 설계한 디자인이 당선되었다. 레일 발틱은 에스토이나의 탈린에서 리투아니아-폴란드 국경까지 870km에 이르는 철도를 계획하고 있다. 이 터미널은 탈린, 리투아니아의 탈린, 리가, 빌뉴스 도시를 유럽의 고속철도 네트워크와 연결하는 발틱 레일 노선의 출발점이 된다.


 

유기적인 곡선미를 자랑하는 울레미스트 터미널의 디자인은 지역사회와 터미널 인근 탈린 공항의 여행객은 물론 철도 승객을 연결하는 공공 브리지 형태를 띤다. 건물 자체가 주변 도시 흐름을 절묘하게 반영하고 철도레일의 역동성을 십분 건축에 녹여내고 있음을 알 수 있다. 건물을 교차하여 매끄럽게 통과하는 순환 경로는 항로를 가로 지르는 버스, 전차 및 철도 노선의 원활한 통합과 항법을 돕기 위해 철도역의 공간 구조를 반영한다. 구조와 에너지 절약적인 측면에서 볼 때 건물은 영국의 친환경건축물 인증제도인 브리엄(BREEAM)의 설계 기준에 맞추어 단계별로 구축된 모듈식 구조 시스템과 지속가능한 디자인으로 계획되었다.


 

에스토이나 경제부 장관인 타비 아스(Taavi Aas)는 “복합적인 교통 허브의 중요성이 세계의 도시에서 부각하고 있는 점에서 울레미스트 터미널은 지역 발전을 위한 시너지 효과를 유발하며 매력적인 인프라로 작용할 것이다”고 밝혔다.

Architect_ Zaha Hadid Architects(ZHA), ZHA Design_ Patrik Schumacher, ZHA Director_ Gianluca Racana, 자료_ ZHA


 

Zaha Hadid Architects (UK) working with Esplan (Estonia) have been have been awarded first place in the design competition for the new terminal of the Rail Baltic railway at Ülemiste, Tallinn. Rail Baltic is a planned 870km electrified railway from Tallinn in Estonia to the Lithuanian-Polish border. The terminal will be the starting point of the Rail Baltic line connecting Tallinn, Riga and Vilnius with the European high-speed rail network.


 

The Ülemiste terminal is designed as a connecting public bridge used by the local community as well as multi-modal transport hub for commuters, national and international rail passengers in addition to air travelers using the adjacent Tallinn airport.

Circulation routes through the building have determined the station's spatial geometry to aid navigation and the smooth integration of bus, tram and rail lines that intersect at the terminus.

Incorporating a modular structural system built in phases to enable ongoing operations on the rail lines throughout construction, the station has been designed and planned to BREEAM benchmarks and guidelines.


 

"I have been constantly informed about the developments in the Ülemiste area and in light of the works presented to the public today, I am more than convinced that the area is becoming one of the most attractive and, in terms of infrastructure, synergistic in Tallinn. A true multi-modal transport hub is emerging, with rail, bus and air traffic coming together there in the future," said Taavi Aas, Estonia’s Minister of Economic Affairs and Infrastructure.


 

Rail Baltic Estonia announced the international design competition for the terminal station in Ülemiste in May 2019. The competition ended on September 3.


 

The nine-member jury included Rail Baltic Estonia manager Riia Sillave, Pro Kapital Eesti AS board member Allan Remmelkoor, Estonian Railways development manager Andrus Noor and member of the supervisory board of Mainor Ulemiste Andrus Kaldalu. Architects on the jury included former chief architect of Tallinn Endrik Mand and the author of the structural plan for the Ulemiste area, Mattias Agabus, Janis Dripe, former Latvian minister of culture, and Danish architects Jesper Gottlieb and Thomas Grave-Larsen.


 

 

Architect: Zaha Hadid Architects (ZHA)

ZHA Design: Patrik Schumacher

ZHA Director: Gianluca Racana

Client: Rail Baltica Estonia

ZHA Project Directors: Ludovico Lombardi, Michele Salvi

ZHA Project Team: Luciano Letteriello, Kate Revyakina, Serra Pakalin, Yuzhi Xu, Anthony Awanis, Hendrik Rupp, Davide del Giudice

Local Executive Architect: Esplan



 

안정원 기자 이기자의 다른뉴스
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