조지아 트빌리시의 하이크 파크 음악극장 및 전시홀 공간
2개의 유선형 곡면체에 담겨진 역사적 도시의 경관 프레임, 조지아 트빌리시의 하이크 파크 음악극장 및 전시홀(Rhike Park Music Theatre and Exhibition Hall)
러시아로부터 독립한 신생국가 조지아(그루지야)의 수도 트빌리시 내에 이색적인 하이크 파크 음악극장 ‧ 전시홀이 독특한 모습으로 눈길을 끈다. 건물은 2개의 기다랗고 부드러운 원형 생물의 빨판형 구조물로 보는 사람들로 하여금 묘한 호기심을 불러일으키기에 충분하다.
연면적 9,200㎡에 들어선 건물은 경사진 한쪽 벽에 고정되고 2개의 몸체가 서로 한 몸으로 연결되어 있다. 흡사 후면의 숲에 몸체를 숨기고 긴 다리를 밖으로 내밀고 나오려는 듯하다. 건물이 위치한 하이크 파크는 주변 대지에 비해 상대적으로 평평하며 2m 미만의 레벨 차이가 났다. 대지에서 약간 들어 올린 건물의 몸체는 그 특유의 유연성을 간직하며 맞은 편 강을 향해 역동적인 모습을 드리운다. 건물을 구성하는 2개의 유선형 몸체는 그 크기가 다르며 제각기 다른 기능들을 내부에 품고 있다.
2개의 바디 중 북쪽의 제법 굵은 몸체는 566 좌석을 포함한 음악극장과 극장 설비, 창고, 오피스의 다양한 기능으로 구성된다. 900㎡ 규모의 음악극장은 측면에 난 출입구를 통해 내부로 들어설 수 있으며, 건물의 레벨감은 주변보다 높게 처리되어 있는 것이 특징적이다. 이로 인해 음악극장 이용객들은 다소 높은 곳에서 로비와 전망 카페에서 강과 도시의 경치를 조망할 수 있게 된다. 트빌리시의 역사적 경관은 유유히 흐르는 강과 함께 음악극장의 원형 파사드에 프레임화 되는 셈이다.
음악극장 맞은편에 다소 길고 굴곡진 몸체를 뽐내고 있는 2,000㎡ 규모의 전시홀은 공원 쪽으로 난 주 계단을 통해 직접적으로 들어설 수 있다. 길게 공원을 향해 내밀어진 전시홀의 입구부는 공원 쪽으로 길게 내밀어지고 계단을 내부에 품고 있는 듯하다. 마치 겉에서 본다면 안쪽 영역으로 계단이 밀고 들어가 방문객들을 흡수하려는 적극적인 자세를 보이고 있다.
레벨감 있게 처리한 출입구 계단은 방문객들에게 좋은 기념 촬영 장소가 되는 동시에 땅과의 직접적인 만남을 통해 특별한 전시 공간으로의 초대를 넌지시 유도하고 있다. 전시홀의 외형은 온통 불투명한 금속패널로 둘러쳐진 음악극장과 달리 상하부가 더블 글레이징 유리와 스테인리스 스틸패널로 마감됨으로써 투명성과 불투명성이라는 재료의 이중성을 엿볼 수 있다. 대 공간용 자연채광 시스템인 더블 글레이징 구조로 조합된 상부의 유리 천장은 곡선화된 흐름을 건물 전체로 이어가며 전시홀로의 부드러운 자연광을 유입하게 만든다. 전시홀 내부는 총 5개 레벨로 구성되며, 저층부는 리허설룸이 상층부는 전시실과 카페가 자리한다.
음악극장(Music Theater)은 대형 오페라 극장에 비해 그 규모는 크지 않지만 최소한의 무대 장치와 공연 시설을 갖추고 있다. 변화와 혁신을 테마로 디자인된 하이크 파크 음악극장 ‧ 전시홀 역시 소규모의 다채로운 클래식 연주 공연과 전시 프로그램을 통해 지역 사회에 녹아들 수 있는 문화시설로 자리매김하고 있다. 그런 점에서 건축가 마시밀리아노 & 도리아나 푹사스는 건물의 배치에서 도시와의 연결은 디자인의 핵심 요소로 잡았다. 건물의 주출입구는 하이크 파크에 맞다 있고 평화의 다리(Bridge of the Peace)와 지하 주차장과 직접적으로 연결되고 있다. 이렇듯 하이크 파크 음악극장 ‧ 전시홀은 공원 속에 들어선 독특한 구조물로서 역사적인 트빌리시 도시를 빛내는 보석 같은 요소로 자리 잡고 있다. ANN
Architects_ Massimiliano & Doriana Fuksas, 자료/ 사진_ Courtesy of Massimiliano & Doriana Fuksas
안정원(비비안안) 에이앤뉴스 발행인 겸 대표이사, 한양대학교 겸임교수
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기사 출처_ 에이앤뉴스 AN NEWS
Architects : Massimiliano and Doriana Fuksas
Client : Tbilisi Development Fund
Site : Tbilisi, Georgia
Site Area: 10,000㎡
Gross Floor Area: 9,200㎡
Music Theatre: 550 seats - 900㎡
Exhibition Hall: 2,000㎡
General Contractor : Permasteelisa s.p.a.
Engineering : Studio Sarti, AI Engineering
Acoustics : AI Engineering
Structure: reinforced concrete and steel
Opaque coating: stainless steel panels
Transparent coating: double gazing
>> Massimiliano Fuksas of Lithuanian descent, was born in Rome in 1944. He graduated in Architecture from the University of Rome “La Sapienza” in 1969. Since the Eighties he has been one of the main protagonists of the contemporary architectural scene. From 1994 to 1997 he was a member of the Planning Commissions in Berlin and Salzburg. In 1998 he was awarded for his professional career with "Vitruvio International a la Trayectoria" in Buenos Aires. From 1998 to 2000 he directed the “VII Mostra Internazionale di Architettura di Venezia”, Less Aesthetics, More Ethics. In 1999 he received the Grand Prix National d’Architecture Française, the following year he was named National Academic of San Luca and was decorated Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres de la République Française. In 2002 the Honorary Fellowship of the AIA – American Institute of Architects , Washington D.C. Three years later member of the Académie d'Architecture in Paris. In 2006 the Honorary Fellowship of the RIBA – Royal Institute of British Architects, London UK and was named Cavaliere di Gran Croce della Repubblica Italiana. In 2010 he was decorated with Légion d’Honneur by the French President. In 2012 the Medal of the Presidency of the Council of Ministers in Italy, and the Global Lithuanian Award, Art and Culture category in Vilnius, Lithuania. The following year the Idea-Tops Awards, Shenzhen Bao’an International Airport-T3, awarded Best Transportation Space in Shenzhen, China. In 2014 Architizer A + Award and Architizer A + Pop¬¬ular Choice Award, Transportation-Airports category in New York. From 2000 to 2015 he was author of the architecture column - founded by Bruno Zevi - in the Italian news magazine "L'Espresso" and from 2014 to 2015 he was, with his wife, the author of the Design column in the Italian newspaper "La Repubblica". He has been Visiting Professor at a number of Universities such as Columbia University in New York, the École Spéciale d'Architecture in Paris, the Akademie der Bildenden Künste in Wien, the Staatliche Akademie der Bildenden Künste in Stuttgart. Long since he is dedicating special attention to the study of urban problems in large metropolitan areas.
>> Doriana Mandrelli Fuksas was born in Rome where she graduated in History of Modern and Contemporary Architecture at the University of Rome “La Sapienza” in 1979. She has also earned a degree in Architecture from ESA, École Spéciale d'Architecture, Paris. She has done didactic activities at the Institute of History of Art at the Faculty of Letters and Arts and at Industrial Design Department ITACA at “La Sapienza” University in Rome. She has curated four “Special Projects” at the “VII Mostra Internazionale di Architettura di Venezia”, Less Aesthetics, More Ethics in 2000: Jean Prouvè, Jean Maneval, the Peace Pavilion and Architecture of Spaces, and the Contemporary Art section. She has worked with Massimiliano Fuksas in 1985 and has been director in charge of “Fuksas Design” since 1997. In 2002 she was decorated Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres de la République Française. In 2006 Awards for Excellence Europe” ULI (Urban Land Institute), first prize awarded to New Trade Fair, Rho-Pero in Milan, Italy, Washington D. C. In 2012 Wallpaper* Design Awards 2012, EUR New Congress Centre, Rome, Italy awarded Best Building Site, London, UK. In 2013 she was decorated Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres de la République Française. The same year the Idea-Tops Awards, Shenzhen Bao’an International Airport-T3, awarded Best Transportation Space in Shenzhen, China and Designer Kitchen & Bathroom Awards 2013, Impronta wash-basin for Catalano awarded Gold Winner in the Innovation in Design, London. From 2014 to 2015 she was, with Massimiliano Fuksas, the author of the Design column in the Italian newspaper "La Repubblica".