Harbin Cultural Center_ 하얼빈 오페라하우스
사람과 예술, 지역적 정체성을 통합하는 공간
바람과 물, 기후의 조건을 해석해 엮어낸 유기적인 물결형 공간
지난 2015년 12월 중국 북동부 헤이룽장성 샹팡구에 하얼빈 오페라하우스가 들어섰다. 베이징에 기반을 둔 매드 아키텍츠가 디자인한 건물은 흡사 바람과 물에 의해 조각된 듯 부드러운 유선형 곡선미를 자랑한다.
하얼빈 오페라하우스는 지난 2010년 하얼빈 문화공원 오페라하우스 마스터플랜 국제공모전에서 매드 아키텍츠가 당선되면서 시작한다. 대지 자체는 헤이룽강 최대의 지류인 쑹화강 주변의 습지 내에 자리하며 건물은 북방의 척박한 황무지와 추운 날씨에 견딜 수 있도록 설계된 것이 특징적이다. 불규칙한 강과 습지의 지형을 배경으로 들어선 주변 환경적 특성상 건물 자체는 하나의 커다란 물결모양으로 인식된다. 그 형상은 강이 범람하여 습지를 만들듯 물결이 요동치며 대지를 융기시키고 원을 그리며 휘돌아 나가는 듯 사뭇 역동적인 모양새를 취한다. 이러한 창의적인 디자인을 충족시키는 외관은 흰색의 알루미늄패널과 유리로 구성되어 공간의 부드러우면서도 다이내믹한 분위기를 엮어주고 있다.
건축면적 850,000스퀘어 피트에 높이 184피트의 오페라하우스는 크게 컬처 아일랜드의 중심점으로 1600명 이상을 수용하는 대극장과 400명의 관객을 수용하는 소극장으로 구성된다. 건물로의 진입은 높낮이가 다른 다리를 통해 플라자로 직접적으로 연결된다. 대극장과 소극장으로 연결되며 하부로 연결되는 플라자는 겨울철 눈이 많이 왔을 때의 환경을 고려한 지혜로운 의도가 담겨져 있다. 방문객들은 플라자 하부 주차장에서 계단으로 연결되는 원형 공간을 통해 상부로 들어선다. 플라자 상부로 올라서면 2개의 크고 작은 역동적인 건물 매스가 건물의 외형을 이어주고 다시 광장의 영역으로 에워싼다. 힘 있게 솟아있는 지붕매스의 하부 틈새는 내부의 감미로운 속살을 보여주면서 방문객들의 자연스러운 흐름을 내부로 이끌어준다. 이와 동시에 건물의 지붕선의 흐름과 같은 연속성을 보여주는 지붕 틈새를 통해 밤이 되면 은은한 불빛을 외부로 드러내 건물의 표정을 한껏 생기 있게 만들어준다. 흰색의 매스 안쪽 영역에서 요동치듯 부풀어 오른 유리 매스는 플라자에서 그대로 인지되며 오페라하우스 내부의 풍요로운 에너지를 넌지시 드러내준다.
외관의 유기적이면서도 율동감 넘치는 선형미는 내부에서도 그대로 연속된다. 방문객들은 로비로 들어서면서 크고 투명한 유리매스를 직접적으로 볼 수 있는데 마치 인테리어와 파사드의 외관이 하나로 연결된 듯하다. 이 크리스털 모양의 유리 매스는 로비 상부와 벽체를 둘러싸고 있다. 유리 매스는 대각선과 격자가 합쳐진 구조인 다이어그리드(diagrid)공법으로 시공된 것으로 고강성과 고효율의 구조적인 안정감을 연출한다. 다이어그리드의 유리매스는 내부 공간에 자연광을 부드럽게 끌어들여주는 역할과 외부의 혹독한 기후(눈과 얼음)에 대응할 수 있는 구조로 손색이 없다. 매드 아키텍츠의 총괄건축가인 마옌쑹은 “하얼빈 오페라하우스는 사람과 예술, 지역적 정체성을 통합하는 대중적 공연장인 동시에 주변의 자연과 조화로움을 추구함으로써 문화적 중심 공간으로 거듭나기를 기대한다”고 밝혔다.
하얼빈 오페라하우스는 자연에서 건축의 디자인을 발견하고 그 속에 지역 정체성, 문화, 예술을 충실히 반영한 수준 높은 건축으로 평가되고 있다. 이러한 하얼빈 오페라하우스의 시도는 그동안 매드 아키텍츠가 다양한 건축물에서 보여준 연속된 디자인 철학의 산실이다. 매드 아키텍츠는 대중과 환경, 문화라는 연결 고리에 감성적 색채를 깊숙이 가미함으로써 건축이 지니는 묘한 생명력을 북돋아주고 있는 셈이다.
최근에는 우주 시대를 연상케 하며 춤추는 듯한 사다리꼴 디자인으로 미국 시카고 미시간호변에 들어서게 될 조지 루카스 박물관(Lucas Museum of Narrative Art)의 건축가로 잘 알려져 있다. 조지 루카스 박물관은 3층 규모의 건물로 마치 하얀 산위에 원반형의 은색 헤일로가 떠있는 형태이다. 스타워즈와 인디아나존스 등으로 세계적인 명성을 얻게 된 거장감독인 조지루카스는 21세기 스타일로 디자인해줄 것을 요청했고, 이에 매드 아키텍츠는 미시간호수를 전망대를 통해 360도로 조망하면서 미래에 대한 호기심을 불러일으킬 수 있는 디자인으로 화답한 것이다. 박물관 내부에는 루카스의 영화자료 이외에 개인적인 희귀 예술품도 전시된다. 매드 아키텍츠의 건축적 독창성은 중국 충칭에 디자인한 도시 숲이라고 불리는 초고층타워에서도 잘 나타난다. 기하학적인 곡선미를 자랑하는 건물은 동양의 산수화를 연상케하듯 하늘에 둥둥 떠 있는 듯 몽환적이며 나무와 풀을 활용한 도시숲의 개념이 적용되어 있어 특별하다. 세계초고층학회(CTBUH)에 의해 대륙별 세계 최우수 신축 고층빌딩으로 선정된 캐나다 토론토의 앱솔루트 타워 역시 일명 마를린먼로 빌딩이라는 애칭답게 매끈한 곡선미를 자랑한다. 56층의 주거용 2동으로 구성된 앱솔루트 타워는 생명체처럼 비비꼬는 형태로 주변과 조화된 독특한 디자인으로 눈길을 끈다.
건축가 마옌쑹은 “도시를 바라볼 때 영혼을 먼저 찾으려하고 사람들이 생각하는 도시에 대한 고유의 가치와 문화를 만들어 주고자 한다”고 밝힌다. 마옌쑹 건축가는 “근대 도시는 권력과 자본, 경쟁으로 대표되며 미래 도시는 인간애와 감성, 소속의식으로 대표될 수 있다”고 덧붙인다. 매드 아키텍츠의 중심에 있는 마옌쑹 대표건축가는 중국 출신으로 차세대 세계건축가로 불린다. 그는 예일대학교 건축대학에서 건축석사를 받았으며 런던 자하 하디드 아키텍츠와 뉴욕 아이젠만 아키텍츠에서 건축 경험을 쌓은 바 있다. 또한 마옌쑹이 디자인한 홍루오 클럽하우스는 런던 디자인 미술관이 꼽은 ‘100대 우수 디자인’에 들기도 했으며, 포함됐고 CNN이 선정한 ‘세계적 건축가 6인’에 꼽히기도 했다.
건축가_ 마옌쑹 Ma Yansong Founder & Principal Partner, Dang Qun Principal Partner,
Yosuke Hayano Principal Partner of MAD Architects,
자료_ 매드 아키텍츠 MAD Architects, Photo by Hufton+Crow, Adam Mork
MAD Architects unveils the completed Harbin Opera House, located in the Northern Chinese city of Harbin. In 2010, MAD won the international open competition for Harbin Cultural Island, a master plan for an opera house, a cultural center, and the surrounding wetland landscape along Harbin’s Songhua River. The sinuous opera house is the focal point of the Cultural Island, occupying a building area of approximately 850,000 square feet of the site’s 444 acres total area. It features a grand theater that can host over 1,600 patrons and a smaller theater to accommodate an intimate audience of 400.
Embedded within Harbin’s wetlands, the Harbin Opera House was designed in response to the force and spirit of the northern city’s untamed wilderness and frigid climate. Appearing as if sculpted by wind and water, the building seamlessly blends in with nature and the topography—a transfusion of local identity, art, and culture. “We envision Harbin Opera House as a cultural center of the future – a tremendous performance venue, as well as a dramatic public space that embodies the integration of human, art and the city identity, while synergistically blending with the surrounding nature,” said Ma Yansong, founding principal, MAD Architects.
On the exterior, the architecture references the sinuous landscape of the surrounding area. The resulting curvilinear façade composed of smooth white aluminum panels becomes the poetry of edge and surface, softness and sharpness. The journey begins upon crossing the bridge onto Harbin Cultural Island, where the undulating architectural mass wraps a large public plaza, and during winter months, melts into the snowy winter environment.
The architectural procession choreographs a conceptual narrative, one that transforms visitors into performers. Upon entering the grand lobby, visitors will see large transparent glass walls spanning the grand lobby, visually connecting the curvilinear interior with the swooping façade and exterior plaza. Soaring above, a crystalline glass curtain wall soars over the grand lobby space with the support of a lightweight diagrid structure. Comprised of glass pyramids, the surface alternates between smooth and faceted, referencing the billowing snow and ice of the frigid climate. Visitors are greeted with the simple opulence of natural light and material sensation—all before taking their seat.
Presenting a warm and inviting element, the grand theater is clad in rich wood, emulating a wooden block that has been gently eroded away. Sculpted from Manchurian Ash, the wooden walls gently wrap around the main stage and theater seating. From the proscenium to the mezzanine balcony the grand theater’s use of simple materials and spatial configuration provides world-class acoustics. The grand theater is illuminated in part by a subtle skylight that connects the audience to the exterior and the passing of time.
Within the second, smaller theater, the interior is connected seamlessly to the exterior by the large, panoramic window behind the performance stage. This wall of sound-proof glass provides a naturally scenic backdrop for performances and activates the stage as an extension of the outdoor environment, inspiring production opportunities.
Harbin Opera House emphasizes public interaction and participation with the building. Both ticketholders and the general public alike can explore the façade’s carved paths and ascend the building as if traversing local topography. At the apex, visitors discover an open, exterior performance space that serves as an observation platform for visitors to survey the panoramic views of Harbin’s metropolitan skyline and the surrounding wetlands below. Upon descent, visitors return to the expansive public plaza, and are invited to explore the grand lobby space.
Surpassing the complex opera house typology, MAD articulates an architecture inspired by nature and saturated in local identity, culture and art. As the Harbin Opera House deepens the emotional connection of the public with the environment, the architecture is consequently theatrical in both its performance of narrative spaces and its context within the landscape.
About MAD Architects
Founded by Ma Yansong in 2004, MAD Architects is a global architecture firm committed to developing futuristic, organic, technologically advanced designs that embody a contemporary interpretation of the Eastern affinity for nature. With its core design philosophy of Shanshui City – a vision for the city of the future based in the spiritual and emotional needs of residents – MAD endeavors to create a balance between humanity, the city, and the environment. Founding principal Ma Yansong is a central figure in the worldwide dialogue on the future of architecture, and has been named one of the “10 Most Creative People in Architecture” by Fast Company in 2009, and selected as a “Young Global Leader(YGL)” by World Economic Forum(Davos Forum) in 2014. World-renowned for works including Ordos Museum and the Absolute Towers, MAD is expanding its global presence with projects across the globe including Chicago’s Lucas Museum of Narrative Art.
Architects(Directors): Ma Yansong, Dang Qun, Yosuke Hayano
Design Team : MAD Architects
Client: Harbin Songbei Investment and Development Group Co., Ltd.
Location: Harbin Xiangfang Cultural Center, Zhujiang Road, Xiangfang, Harbin, Heilongjiang, China
Typology: Opera House
Building Area: 850,000 square feet
Building Height: 184 feet
Grand Theater Capacity: 1,600 seats
Small Theater Capacity: 400 seats
Associate Engineers: Beijing Institute of Architectural Design(BIAD) Institute No.3
Facade/cladding Consultants: Inhabit Group, China Jingye Engineering Co., Ltd.
BIM: Gehry Technologies Co., Ltd.
Landscape Architect: Interior Design: MAD Architects, Shenzhen Keyuan Construction Group Co., Ltd.
Interior Decoration Consultants: Acoustics Consultants: Acoustic and Theater Special Design & Research Studio of East China Architectural Design & Research Institute(ECADI)
Lighting Design: China International Engineering Design & Consult Co., Ltd.
Stage Lighting and Acoustics Design: Acoustic and Theater Special Design & Research Studio of East China Architectural Design & Research Institute(ECADI)
Stage Mechanical Engineers: Beijing New Era Architectural Design Ltd.
Signage Design: Shenzhen Freesigns Signage Co., Ltd.