Spring Art Museum_ 베이징 스프링 아트 뮤지엄
베이징 다싱의 예술작가들을 위한 창의적인 공간
베이징 남쪽 교외지역의 다싱구에 젊은 작가들을 위한 아트 뮤지엄이 지난해 10월경 새롭게 들어섰다. 중국의 PRAXiS d'ARCHITECTURE에 의해 디자인된 이 건물은 미술품의 전시와 예술가들을 숙소의 프로그램으로 구성된다. 건축주는 건축가 Di Shaohua에게 건물을 의뢰하면서 젊은 예술가들에게 영감을 줄 수 있는 공간을 원했고 건축가는 개방되어 있는 동시에 엄숙함을 느낄 수 있는 디자인으로 화답한다.
뮤지엄의 대지 옆으로는 작은 호수가 있고 전시장과 예술가 스튜디오를 포함한 클러스터의 동쪽 끝 지점에 건물은 자리한다. 이 호수는 북쪽으로 뻗어 있고 남쪽으로는 가깝게 쏭좡 아트센터가 들어서 있다. 사이트는 남측과 동측이 도로보다 약간 낮은 곳에 있고 최대 2m 높이의 난간 벽으로 둘러싸여 있다. 뮤지엄의 건물 매스는 지역 주민들에게 익숙한 전통적인 트리플 주택과 유사한 U자형을 취하고 있다. 가운데가 한껏 비워진 안뜰은 동쪽 도로와 마주하며 주전시실의 입구를 포함한다.
스프링 아트 뮤지엄 공간의 독창성은 레벨감 있게 조성된 건물의 지붕의 특별함에서 찾을 수 있다. 지붕은 안뜰과 연계되어 모든 방향의 활동을 이끌어내는 장치이다. 건물 입구의 진입계단과 중정 한쪽에 마련된 큼지막한 계단을 통해 곧바로 지붕층으로 연속적인 이동이 가능하다. 건물 외부에서 인지할 때 지붕은 주변을 조망할 수 있는 건물의 옥상인 동시에 계단식 테라스 방식을 통해 작가들로 하여금 지붕 안쪽 깊숙이 이동하게 만드는 연결 장치이다. 지붕은 다채로운 레벨을 통해 작가들을 위한 예술전시 영역이 된다. 여기서 지붕과 파사드 사이의 경계는 다소 모호하게 작용하게 된다. 남측과 동측의 도로에 비해 약 1.6m 높은 곳에 위치한 안뜰에는 2개의 선큰 정원이 마련되어 있고 내부 공간에 자연 채광과 환기를 풍부하게 제공한다.
U자형 매스와 안뜰 구조, 지붕과 파사드의 경계를 모호하게 만드는 연속된 계단식 테라스가 돋보여
외부의 리듬감 있는 레벨과 마찬가지로 내부 공간 역시 전시실의 융통성을 부여한다. 지붕은 연속으로 계단식의 테라스로 되어 있고, 높이가 다른 것은 햇빛이 주 전시실로 들어올 수 있도록 한다. 다양한 높이의 공간과 부분은 전시실에 유연성을 준다. 전시 공간에 적용된 알루미늄 그리드의 천장 구조, MEP 장비 그리고 자연광과 인공조명은 전시 작품이 특별하게 보일 수 있도록 가급적 단순하면서 중립적인 디자인을 적용하고 있다. 전시장 내부에서 언뜻언뜻 바깥의 경치를 바라볼 수 있게 시도한 장치 역시 디자인에 영감을 주는 요소이다. 외부의 경치는 조심스럽게 주전시실에서 몇 개의 돌출된 창을 통해 내부로 유입된다. 이러한 시도는 예술작품을 감상하기 이전에 잠시 현실의 눈으로 명상할 수 있는 시간을 갖게 함이었다. 뮤지엄의 외관을 구성하는 재료는 벽타일로 마감함으로써 경제성을 추구하는 동시에 주변 환경과 대조되는 세련되면서도 부드러운 분위기를 유도하고 있다.
젊은 예술작가를 위한 특별한 아트 플랫폼으로 계획된 스프링 아트 뮤지엄은 다채롭게 전개되는 시퀀스적 전개를 통해 공간을 체험하는 사람들로 하여금 잘 짜인 연속된 공간 시네마를 연상케한다. 겉으로 보기에 단순하지만 풍성하게 전개되는 공간 체험을 통해 예술가들의 창의성은 풍부한 감수성을 머금게 되는 셈이다.
Architect_ Di Shaohua
자료_ PRAXiS d'ARCHITECTURE
Photo by Xia Zhi, Jin Fengzhe, Zhou Ruogu
Our clients for this project are from local who believe in contemporary art, and intended the museum to be a platform to promote young artists. The two main programs of the museum are art exhibition and artist residence. In the design we sought a piece of architecture that is open, culturally rooted, and arousing a feeling of sublimity, which we believe, although through different means, shares the same purpose as the art it accommodates.
Located next to a lake, the site marks the east end of a cluster consisting of art exhibition spaces and artist studios. The lake is to the north, and in the south right adjacent is Song Zhuang Museum. The site is below the road level at south and east and surrounded by parapet at maximum 2m high. The building massing was resolved into a U shape that recalls traditional triple house courtyard familiar to the local people. The courtyard faces a road on the east side and provides entries to the main exhibition spaces. There is an uninterrupted path from the road level to the courtyard and then all the way to the roof, which facilitates outdoor art display, draws activities in and blurs the boundary between roof and facade.
Raised by 1.6m above the road level in the south and east, the courtyard is roof to the ground floor to be entered from north and west. Two sunken gardens punctuate one level down to reach the earth, allowing big trees to grow out, as well as providing natural light and ventilation to the ground floor that holds some dark spaces, a lounge, and several studios for resident artists. The roof comprises a series of stepped terraces, and the height difference allows skylight into major exhibition spaces in which the ceiling profile corresponds to that of the roof. The spaces with various heights and proportions allow flexibility in exhibiting art. Aluminum gridded hanging ceiling is chosen to conceal structure, MEP equipment and integrate natural light and artificial light into a uniformed materiality to achieve a clean, consistent and neutral atmosphere optimized for showing art. To receive outside views from inside was one of the aspirations of the design. The views are attentively revealed through a few precious protruding windows in the major exhibition spaces, making room for one to contemplate on the sight of reality before returning to art. The exterior wall is applied with wall tile that is economical and readily available in the local market, the tiling style, however, shows a refined materiality that is in contrast to the surroundings, and further speaks of fluidity present in the spatial sequence of the architecture.
DI SHAOHUA
Di Shaohua founded PRAXiS d’ARCHITECTURE in 2009. She graduated from Tianjin University with a B.Arch and Massachusetts Institute of Technology with a professional degree of M.Arch and a post professional degree of S.March.S in Urbanism. In 2003, she received Frances Ward Chandler Price from MIT. She has been studio critic for architecture department in Central Academy of Art in Beijing. PRAXiS d’ ARCHITECTURE’s work has been widely published in media such as Dezeen, Frame, ARCHITECT Magazine, ArchDaily, gooood, UED etc.
Architect & Designer: Di Shaohua/ Praxis d’Architecture
Project Team: Zhang Xiaodong, Liu Xing, Di Xiangjie, Feng Jiancheng, Feng Shuxian, He Feng, Wang Boyu
Location : Song Zhuang Nan Jie, Daxing Qu, Beijing, China
Size: 4700㎡
Flooring: PVC flooring
Finish: Wall tile, glass, terra cotta tiled roof
Ceiling: Aluminum gridded hanging ceiling