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Hamburg's Niederhafen River Promenade

독일 함부르크 니더하펜 강변의 유기적이면서 입체적인 공공 공간

등록일 2019년10월15일 05시11분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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Hamburg's Niederhafen River Promenade

독일 함부르크 니더하펜 강변의 유기적이면서 입체적인 공공 공간

 

 

 

 

 

겨울 폭풍 해일과 극한 조류로부터 보호하는 홍수 방벽이자 머무름과 이동을 위한 여유로운 산책로

 

독일 북부 제2의 항구도시 함부르크의 선창인 장크트 파울리 란둥스브뤼켄(St. Pauli Landungsbrücken)과 바움월 사이의 엘베강에 있는 니더하펜에 이색적인 산책로가 새롭게 조성되었다. 길이 625m의 제법 기다란 산책로는 도시의 홍수 방지 시스템과 연관되어 도시를 가로지르는 엘베 강변의 멋진 산책 코스로 손색이 없다. 지난 1960년대 폭풍으로 인해 315명이 희생자와 6만 명의 거주지가 파괴되는 참극을 겪었다. 이에 시당국은 함부르크 엘베강둑에 홍수에 대응할 수 있는 7.20m의 높은 장벽을 설치했고 도시를 홍수 피해로부터 보호할 수 있게 되었다.

 

 

 

현대 수문학과 컴퓨터 시뮬레이션으로 인해 홍수의 특성을 보다 정확하게 분석하고 예측할 수 있다. 이를 통해 미래의 겨울 폭풍 해일과 극한 조류로부터 함부르크 도시를 보호하기 위해 0.80m 높이의 장벽을 증가할 필요가 요구되었다. 2006년 니더하펜 강변의 홍수 방벽을 조사한 결과, 기존 구조물의 보강이 시급한 것으로 판단되었다. 이에 함부르크시는 홍수 방벽의 재개발 계획을 발표했고 설계공모를 통해 자하하디드 아키텍츠의 안이 선정되었다. 자하하디드 아키텍츠는 홍수 방지 장벽과 강변 산책로를 통합하여 엘베강의 수려한 전망을 감상할 수 있는 멋진 공공 공간을 디자인했다. 산책로는 주변 도시 구조와 긴밀하게 연계하고 강변을 따라 부드럽게 휘어진 해발 8.60~8.90m의 선형 구조는 겨울 폭풍 해일과 조류로부터 보호하게 된다. 강변 산책로는 최소 폭이 10m로 다이내믹하게 구성한 공용 공간으로 보행자와 조깅하는 사람, 거리의 공연자와 길거리 노점과 카페 등을 위한 제법 넓은 공간을 제공한다.

 

 

 

산책로 후면의 상점과 공공시설은 산책로와 차도와 철도로 분리되어 있지만 넓은 계단과 작은 원형 극장 등으로 조성되어 거리 수준의 구조물로 인식하게 만든다. 새롭게 조성된 횡단보도 역시 거리와 강과 산책로를 자연스럽게 연결한다. 계단형 구조물은 강변과 도시를 향해 레벨감 있는 선형 흐름을 매끄럽게 이어주며 머무름과 휴식의 기능을 충실히 수행한다. 강변 산책로는 강을 향한 다운 스트림의 광경을 지켜볼 수 있는 서쪽 존과 방문객을 물가로 안내하는 원형 극장과 긴 경사로를 포함한 동쪽 존으로 구분된다.

산책로 옆에는 3층 규모의 레스토랑과 2개의 푸드 키오스크가 홍수 방지 구조물과 통합되어 있다. 캔틸레버로 계단과 건물 하부에 여유 공간을 제공하는 레스토랑은 상부 공간에서는 엘베강의 탁 트인 전망을 제공한다.

 

 

 

산책로 곳곳에는 돛대 모양의 가로등이 강과 도시를 향해 경사지게 설치되어 있어 밤이 되면 은은하게 주변을 밝혀준다. 산책로의 바닥 마감은 밝은 컬러와 진회색의 화강석을 활용해 계단과 보행로를 구분하고 있다. 계단의 상부는 산책로와 연계된 무대가 되고 계단 아래 영역은 공연과 이벤트를 위한 튼실한 장소가 된다. 강변 산책로는 반복적으로 좁아지기도 하고 넓어지기도 하면서 독특한 시퀀스를 생성한다. 거리에는 자전거 전용도로가 마련되어 있고 넓은 경사로는 강변 산책로로의 접근성을 수월하게 만들어준다. 이처럼 니더하펜 강변의 산책로는 도시와 엘베강을 입체적으로 연결하고 자칫 평범하게 인식될 수 있는 강변로를 멋진 추억의 장소로 변모시켜 주고 있다.

 

김정연·손세진 기자

Zaha Hadid & Patrik Schumacher Architect

자료_ ZHA, Photos by Piet Niemann

 

 

 

 

 

 

Located at Niederhafen on the Elbe River between St. Pauli Landungsbrücken and Baumwall in Hamburg, the upgraded 625m river promenade is integral to the modernisation and reinforcement of the city’s flood protection system.

In the aftermath of storm surge floods in February 1962 that caused 315 fatalities and destroyed the homes of 60,000 residents, between 1964 and 1968 Hamburg developed a barrier on the banks of the Elbe at Niederhafen to protect the city against floods up to a height of 7.20m above sea level. Modern hydrology and computer simulations have since analysed and forecast the city’s flooding characteristics with greater accuracy; calculating that an increase in the barrier height of 0.80m was required to protect Hamburg from future winter storm surges and extreme high tides. Inspections of Niederhafen’s existing flood barrier in 2006 determined that supporting elements of the existing structure were overburdened and its foundations needed significant reinforcement. At this time, the city of Hamburg organized a competition to design the redeveloped flood barrier and subsequently awarded the project to Zaha Hadid Architects.

 

Hamburg’s Niederhafen flood protection barrier is in a prominent location that incorporates the city’s renowned riverside promenade - a major attraction for tourists and one of Hamburg’s most important public spaces. Situated on top of the flood protection barrier, the promenade provides undisturbed views of the Elbe and the port. With construction of all stages now complete, Zaha Hadid Architects’ design for the redevelopment of Hamburg’s Niederhafen flood protection barrier re-connects its river promenade with the surrounding urban fabric of the city; serving as a popular riverside walkway while also creating links with adjacent neighbourhoods. The linear structure is 8.60m above sea level in its eastern section and 8.90m above sea level in its western section to protect the city from maximum winter storm surges and extreme high tides. A minimum width of ten metres ensures this popular riverside promenade offers generous public spaces for pedestrians, joggers, street performers, food stalls and cafes. Shops and public utilities are also accommodated within the structure at street level facing the city.

 

Wide staircases resembling small amphitheatres are carved within the flood protection barrier at points where streets from the adjacent neighbourhoods meet the structure; giving passers-by at street level views of the people strolling along the promenade at the top of the barrier as well as views of the masts and superstructures of ships in the Elbe.

These staircases are orientated towards their intersecting city streets: Stubbenhuk, Neustädter Neuer Weg, Rambachstraße, Reimarusstraße and Ditmar-Koel-Straße. New pedestrian crossings connect each street with the river promenade. Alternating with these city-facing stairs, similar amphitheatres facing the river are also carved within the structure; generating an oscillating sequence in the river promenade as it repeatedly widens and narrows. Dedicated cycle lanes at street level run the length of the flood protection barrier. Wide ramps at Baumwell and Landungsbrücken connect the river promenade with street level and provide accessibility for all. A third central ramp enables service vehicles to access the promenade and Überseebrücke.

 

The river promenade is divided into two sections with different spatial qualities. The zone to the west is at a larger scale, offering wide views downstream of all shipping activity on the river. To the east, the port’s marina creates a more intimate atmosphere with a long ramp alongside the amphitheatre leading visitors down to the water’s edge. A three-storey restaurant and two food kiosks are integrated within the flood protection structure. The top floor of the restaurant cantilevers over its adjacent staircase and gives diners panoramic views of the Elbe. Pedestrian areas of the promenade are clad in a dark, anthracite-coloured granite that contrasts with the light grey granite of the staircases.

 

 

Architects: Zaha Hadid Architects(ZHA)

Design(ZHA): Zaha Hadid & Patrik Schumacher

ZHA Project Team: Jan Hübener(project leader), Niels Kespohl, Cornelius

Schlotthauer, Rassul Wassa, Walentina Tradowski, Gonzalo Carbajo, Eren Ciraci

Client: Hamburg Road, Bridge, Waterways & Flood Protection Agency(LSBG)

Project & Support Structure Planning: Ingenieurbüro Grassl Gmbh

Road & Traffic Planning: Schmeck-Junker Ingenieurgesellschaft Mbh

Technical Building Services: Rmn Ingenieure

Geotechnical Consulting: Grundbauingenieure Steinfield Und Partner Gbr

Environmental Impact Assessment: Landschaft & Plan

Hamburg’s total public flood protection system_ Length: 103km, Dykes: 78km, Flood protection: 25km, Structures: 77, Storm surge barriers: 6, Locks: 6, Pumping stations and tidal gates: 27, Large river gates: 38

 

 

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