배너 닫기
맨위로

방치된 기차역에 활력을 불어넣는 체코 프라하의 마사리카(Masaryčka) 공공 프로젝트

Masaryčka construction works reach level three, Prague, Czech Republic

등록일 2021년10월22일 09시36분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
기사글축소 기사글확대 트위터로 보내기싸이월드 공감 네이버 밴드 공유

방치된 기차역에 활력을 불어넣는 체코 프라하의 마사리카(Masaryčka) 공공 프로젝트

Masaryčka construction works reach level three, Prague, Czech Republic

28,000㎡ 면적에 조성된 7개 층과 9개 층 규모에 계단식 정원과 공공 광장의 자연스러운 조화

 


 

프라하의 마사리카 프로젝트는 계단식 정원과 캔틸레버식 오피스로 구성된 독특한 건물이다. 2023년에 개장하게 될 건물은 28,000㎡ 면적에 7개 층과 9개 층 규모로 동서측으로 이웃하듯 정답게 놓여있다.

자하하디드 아키텍츠가 디자인한 마사리카는 도시를 구성하는 주요 교통허브 내에서 자연스러운 순환 경로를 엮어주는 역할을 한다. 마사리카 건설은 체코 철도 트랙 위에 새로운 공원을 만들고 마사리크 기차역과 북측과 남측 거리 사이에 보행자 경로를 제공하는 디자인이 돋보인다.

 


 

수십 년 동안 버려진 장소의 기차역 옆에 위치한 마사리카는 기존 주차장과 연계된 도시의 지하철 네트워크의 입구를 포함하며 프라하 시민을 위한 새로운 공공 광장으로 거듭나게 된다. 광장은 프라하의 바츨라프 하벨 국제공항으로 향하는 공항철도를 이용하는 승객뿐만 아니라 교외와 국내 도시로의 관문 역할을 한다.

 



 

마사리카의 날렵한 파사드는 ‘100개 첨탑의 도시’로 잘 알려진 프라하 구시가지의 도시주의와 적절한 관계성을 고려한 디자인이다. 파사드 디자인은 나 플로렌치 거리를 따라 수평적인 흐름과 구시가지 첨탑을 향한 서쪽으로 날렵한 수직적 변형을 고스란히 반영한다.

건물의 에너지 절약형 특징을 결정지어 주는 옥상 정원과 3중 단열 파사드는 최적의 자연채광을 이끌어내며 LEED 플래티넘 인증을 염두에 둔 것이다. 옥상정원과 더불어 나 플로렌치 거리의 가로수를 정비하고 빗물 활용 물순환 시스템, 중수 재활용 등을 통해 조경수를 관리함으로써 물 소비를 줄이고 자연적인 공기정화 기능을 제공한다. 또한 폐열 회수 시스템을 갖춘 고효율 플랜트와 태양광을 통한 재생 에너지, 에너지 소비를 줄이는 스마트 관리 시스템 등도 건물의 지속가능한 디자인에 일조한다. 이처럼 마사리카는 RIBA 2030 기후 챌린지에 의해 수립된 탄소 제로 달성을 위해 현지 공급 업체와 연계해 재활용 자재를 우선적으로 고려해 건설한다. ANN

 

Architect_ Zaha Hadid Architects (ZHA)

Design_ Zaha Hadid, Patrik Schumacher

Directing Associate_ DaeWha Kang, Project Architect_ Jakub Klaska

자료_ ZHA, Render by Studio Horak

 

 



 

Construction of the Masaryčka building in Prague continues with the structure of the retail levels on the ground and first floors now completed. Works have begun to construct the higher floors of cantilevered offices with terraced roof gardens. Planned to open in 2023, the 28,000 sq.m Masaryčka building incorporates seven storeys within its eastern section and reaches nine storeys at its western end.

The Masaryčka design is a unifying architectural response defined by circulation routes through the site giving access to new civic spaces within a major transport hub for the city.

Integrating with the Správa železnic (Czech Railways) reconstruction of the historic Masaryk Railway Station which will create a new public park partially over the railway tracks, Masaryčka’s design will provide a new pedestrian route between Na Florenci Street in the north and Hybernská Boulevard to the south, in addition to enhancing accessibility to the railway platforms below.

Located adjacent to the railway station on a derelict site that has stood abandoned for several decades, Masaryčka will replace the existing car park on Havlíčkova Boulevard with a new public square that includes entrances to the city’s metro network. This new square will create a welcoming gateway to the city for suburban and domestic rail services as well as passengers using the planned airport rail link to Prague’s Vaclav Havel International Airport.

Establishing a dialogue with the urbanism of Prague’s Old Town, known as ‘the city of 100 spires’, external fins within Masaryčka’s façade transform the project’s horizontal composition along Na Florenci Street to the verticality of its western end facing the spires of the Old Town.

Targeting LEED Platinum certification, Masaryčka’s design incorporates roof gardens and a triple-insulated façade that ensures optimal natural light at all work stations and communal areas. Natural ventilation will be supported by a high efficiency plant with waste heat recovery systems. Photovoltaics will harvest renewable energy while smart management systems will continually monitor and adjust environmental controls to reduce energy consumption.

Extensive planting of shrubs and trees irrigated by rainwater collection, including the transformation of Na Florenci Street into a tree-lined avenue, will provide the new district with cooling summer shade and natural air purification. Low-flow systems and grey-water recycling will further reduce the centre’s water consumption.

Masaryčka’s construction and procurement prioritises local suppliers and materials with a high recycled content to meet the 2025 targets for embodied & operational carbon established by the RIBA 2030 Climate Challenge.

 

 

Project Team_ Architect: Zaha Hadid Architects (ZHA), Design: Zaha Hadid, Patrik Schumacher

Competition_ Directing Associate: DaeWha Kang, Project Architect: Jakub Klaska, Project Team: Michal Wojtkiewicz, Malgorzata Kowalczyk, Fernanda Mugnaini, Matthew Carapiet, Bogdan Zaha, Chenxi Gong, Maya Boustany, Jan Klaska, Brian Dale, Concept Refinement – Schematic Design, Project Director: Jim Heverin, Directing Associate: Craig Kiner, Project Architects: Jakub Klaska, Sara Sheik Akbari, Project Team: Javier Rueda, Jan Klaska, Saman Dadgostar, Yifan Zhang, Moa Carlson, Juan Montiel, Carlos Parrada-Botero, Monika Bilska, Harry Spraiter, Ovidiu Mihutescu, Niran Buyukkoz, Nan Jiang, Horatiu Valcu

Detailed Design_ Project Director: Jim Heverin, Project Architects: Jakub Klaska, Victor Orive, Project Team: Harry Spraiter, Javier Rueda, Aiste Dzikaraite, Sven Torres, Muriel Boselli, Maria Touloupou, Thomas Bagnoli

Construction Design_ Project Director: Jim Heverin, Project Architect: Jakub Klaska, Project Team: Harry Spraiter, Aleksandra Mnich-Spraiter, Devansh Daisaria

안정원‧김용삼‧진다연 기자 이기자의 다른뉴스
올려 0 내려 0
관련뉴스 - 관련뉴스가 없습니다.
유료기사 결제하기 무통장 입금자명 입금예정일자
입금할 금액은 입니다. (입금하실 입금자명 + 입금예정일자를 입력하세요)