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A striking new silhouette joins the Manhattan skyline

비아 57 웨스트 VIΛ 57 West, 맨해튼 고층빌딩에 새로운 스카이라인을 제공하는 이색적인 주상복합건물

등록일 2019년11월01일 11시20분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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A striking new silhouette joins the Manhattan skyline

비아 57 웨스트 VIΛ 57 West

맨해튼 고층빌딩에 새로운 스카이라인을 제공하는 이색적인 주상복합건물

 

 

 

 

 

고층건물의 화려한 변화, 휘어진 피라미드 형태로 맨해튼에 독특한 스카이라인을 만들다.

 

허드슨 강가의 웨스트 57번가에 비아 코트스크래퍼(VIΛ Courtscraper)가 완공되어 맨해튼의 고층 빌딩군에 새롭게 합류하였다. 비아 57 웨스트(VIΛ 57 West)라고 불리는 이 주상복합건물은 웨스트 57번가와 웨스트사이드 하이웨이 코너 블록에 77,202㎡ 면적에 37층 규모로 대지를 빼곡히 채우고 있다.

 



 

 

건물의 형태는 가운데 네모난 중정을 품고 뾰족한 삼각뿔이 하늘로 높이 치닫고 있는 형상이다. 그 모습은 바라보는 사람들의 위치에 따라 다채로운 모습으로 다가온다. 관찰자가 서측에서 조망한다면 쌍곡포물선 형태 또는 휘어진 피라미드 형태로 인식되며, 동쪽에서 바라본다면 날렵한 첨탑처럼 느껴진다. 이러한 외형은 유럽의 블록형 집합주택과 전통적인 맨해튼의 고층건물을 혼합함으로써 얻어진 결과물이다. 건물 북동쪽은 450피트(137m)로 가장 높게 구획되었고, 이로 인해 내부에서 주변 강의 풍경을 넉넉히 조망할 수 있는 동시에 바로 옆에 인접한 헬레나 타워(Helena 57 West)에서의 조망권을 어느 정도 보호할 수 있게 되었다.

 

 

 

건물의 녹색 심장부격인 중정은 22,000 스퀘어피트 면적으로 코펜하겐의 도시 오아시스에서 유래한 것이다. 중정은 흡사 건물 주변에 넓게 펼쳐져 있는 센트럴파크의 모습과 닮아 있다. 뉴욕 맨해튼의 센트럴파크를 설계함으로써 최초의 도시공원의 개념을 정립한 프레드릭 로 옴스테드의 공원을 13,000배 축소한 형태이다. 직사각형으로 길게 구획된 중정은 동쪽은 그늘진 숲으로, 서쪽은 해가 잘 드는 곳에 목초지로 변형시켰고, 그곳을 80개의 나무와 잔디와 47종의 식물로 조성하였다.

 

 

 

건물의 디자인은 코펜하겐과 뉴욕을 기반으로 활동하는 세계적인 건축그룹 비아이지(BIG)에서 맡았다. 지난 2010년에 창업주 조셉 더스트가 1915년 세운 ‘더스트협의회(The Durst Organization)’는 BIG에게 건물 디자인을 요청하였고 2011년 공사를 시작하여 2016년 가을에 마무리되었다. 더스트협의회의 더글러스 더스트는 “코트스크래퍼의 건설을 통해 기대 이상의 임대수익을 얻게 되었고 감동하고 있다”고 밝힌다.

 


 

 

2016년 미국 타임지 세계에서 가장 영향력 있는 100인에 꼽히기도 한 BIG의 공동 설립자인 비야케 잉겔스(Bjarke Ingels)는 “최근 몇 십년동안, 도시 개발은 자연과 공공공간의 형태로 브로드웨이와 타임스퀘어의 도보화, 자전거 도로, 하이라인을 개편하는 한편 산업 부두가 공원으로 변모하고 있다”고 설명한다. 이렇듯 허드슨강의 북쪽 끝에 위치하고 있는 VIΛ 역시 마당과 고층빌딩의 두 가지 유형을 합쳐놓은 것으로 지속적으로 녹지화를 이어가고 있으며 맨해튼 도심으로의 열린 공간을 확대시키고 있다. 이러한 참신한 시도 덕에 ‘비아 더 베스트 톨 빌딩 VIΛ the Best Tall Building’이라고도 불리는 비아 57 웨스트는 올해 초 세계초고층도시학회(CTBUH)에서 초고층건축상을 수상한 바 있다. 비아 코트스크래퍼를 설계한 BIG아키텍츠는 최근 높이 408.4m에 80층 규모의 초고층빌딩을 계단 형식으로 디자인함으로써 화제가 된 제2세계무역센터의 설계를 맡기도 하였다.

 

 

 

넉넉한 도시공원의 개념을 적용한 직사각형 중정을 품고 높낮이를 달리한 뒤틀린 곡면을 적용해 허드슨강의 수려한 경치를 조망할 수 있어

스칸디나비안 감성과 뉴욕의 재료를 혼합한 인테리어가 돋보여

 

건물을 형성하는 3개의 코너부는 낮고 경사지게 처리되어 있고 북동쪽은 높게 솟아 있다. 자연스럽게 건물 동측에서는 허드슨강의 수려한 경치를 제공하고 열린 중정을 통해 블록 깊숙이 자연광을 끌어들이고 있다. 중정은 거주자의 프라이비트한 공간이 되는 동시에 허드슨강 공원과 연계한 푸릇푸릇한 녹지의 연결고리를 자연스럽게 형성시켜준다. 외형상으로 다이내믹하게 구획되고 중정과 밀접하게 연계된 건물의 하부층에는 문화시설과 상업시설이 들어서 있다. 건물의 메인 로비는 제법 큼지막한 계단을 통해 직접적으로 연결되며 계단을 통해 거주자는 중정에 곧바로 접근할 수 있다. VIΛ 저층부의 다양한 시설은 라운지, 이벤트 공간, 스크린골프장, 영화관, 수영장, 농구장, 체육관은 물론 포커, 탁구, 당구, 셔플보드를 할 수 있는 게임장으로 구성되며, 내외부 공용 공간은 서로 시각적으로 강하게 연결된다. 상가 상부층의 세대의 평면 구성은 물고기 뼈(fishbone) 모양으로 레이아웃되어 있고 강과 중정을 향해 배치되어 있는 것이 특징적이다. 뒤틀린 경사면을 따라 다채롭게 들어선 각 세대별로 테라스가 마련되어 경관을 자연스럽게 조망할 수 있다.

 

 

 

인테리어 개념은 유럽과 미국의 양식을 혼합한 스칸디메리칸(Scandimerican) 방식을 적용하였다. 클래식하고 현대적인 스칸디나비안 재료 감성과 현지 뉴욕 재료가 혼합되었다. 아파트에 사용된 주재료는 오크나무 바닥, 캐비닛과 화장실의 하얀 자기 타일로 표현되었다. 스칸디나비안 디자인의 최종적인 조합을 보여주는 이벤트홀의 VIΛ57 의자는 BIG와 덴마크 문화유산 브랜드인 KiBiSi가 컬래버레이션한 것이다. 건물의 특징적인 4면체 형태를 다기능 가구로 해석하여 VIΛ 거주자들을 위한 생활공간에 적용시켰다.

 

 

 

건물과 인접한 헬레나 타워의 정면에는 ‘Flows Two Ways'라는 스티븐 글라스맨(Stephen Glassman)의 8층 규모의 조각상이 설치되었다. VIΛ 거주자들을 위해 제공되는 1층 상업공간에는 리바노스 레스토랑그룹의 식당, 랜드마크 시어터 영화관, 아메리칸 커넬 클럽의 미국 소매점 등의 공공 편의시설이 마련되었다. 이처럼 비아 코트스크래퍼는 그 특별한 외관으로 허드슨강과 인접한 맨해튼의 색다른 도시 스카이라인을 제공하고 있다. BIG의 디자인 속에는 무조건 고층으로 건물을 짓기 보다는 주변 환경과 조화를 이루는 동시에 거주자의 프라이버시와 조망권을 생각하는 넉넉한 설계 의도가 짙게 배어나온다.

 

Architects_ Bjarke Ingels, Thomas Christoffersen Partners in Charge, Beat Schenk Project Leader, David Brown Project Architect,

자료_ BIG(Bjarke Ingels Group)/ Photo by Iwan Baan, Nic Lehoux

 

 

VIΛ 57 West designed by BIG-Bjarke Ingels Group for Durst Organization introduces an entirely new typology to New York City: the Courtscraper. The 830,000sq.ft highrise combines the density of the Manhattan skyscraper with the communal space of the Copenhagen courtyard, offering 709 residential units with a lush 22 000 sq ft garden at the heart of the building.

 

VIΛ occupies a full city block at the corner of West 57th Street and the West Side Highway, with uninterrupted views towards the Hudson River Park and the waterfront. Durst Organization commissioned BIG to design a building for the site in the spring of 2010 and the construction commenced in 2011. The 32-story building has welcomed residents since May 2016 with the construction completing this Fall. Earlier this year, The Council on Tall Buildings and Urban Habitat(CTBUH) named VIΛ the Best Tall Building in the Americas as part of its 2016 Tall Buildings Award.

 

“We are very excited about the building, and the activity has exceeded our expectations in terms of velocity and the rents. We always were thrilled with the building but even more so now.” – Douglas Durst, The Durst Organization(from an interview with Commercial Observer) The VIΛ Courtscraper is a hybrid between the European perimeter block and the traditional Manhattan high-rise. The building peaks at 450 feet at its north-east corner, thereby both maximizing the number of apartments and graciously preserving the adjacent Helena Tower’s views of the river. VIΛ’s form shifts depending on the viewer’s vantage point. From the west it is a hyperbolic paraboloid or a warped pyramid. From the east, the Courtscraper appears like a slender spire.

 

The shared green space at heart of the block is derived from the classic Copenhagen ‘urban oasis’. Like a bonsai Central Park—the courtyard has the exact same proportions as Olmsted’s park, just 13,000 times smaller. In a similar accumulation of natural landscapes, the courtyard transforms from a shaded forest in the east, to a sunny meadow in the west, featuring 80 newly planted trees and lawns, and 47 species of native plant material.

“In recent decades, some of the most interesting urban developments have come in the form of nature and public space, reinserting themselves back into the postindustrial pockets, appearing around the city; the pedestrianization of Broadway & Times Square; the bicycle lanes, the High Line and the industrial piers turning into parks. Located at the northern tip of the Hudson River Park, VIΛ continues this process of greenification allowing open space to invade the urban fabric of the Manhattan city grid. In an unlikely fusion of what seems to be two mutually exclusive typologies – the courtyard and the skyscraper, the Courtscraper is the recent addition to the Manhattan skyline, showing that we don’t have to limit our choices to one or the other – in architectural BIGamy – we get to have both.” Bjarke Ingels, Founding Partner, BIG.

By keeping three corners of the block low and lifting the north-east portion of the building, the courtyard opens views towards the Hudson River and brings the low western sun deep into the block. While the courtyard is a private space and a sanctuary for residents, it can still be seen from the outside, creating a visual connection to the greenery of the Hudson River Park.

 

The building is predominantly residential units of different sizes with cultural and commercial program at the street level and the second floor. The lower levels of VIA have a strong relationship to the courtyard. The lobby is connected directly to the courtyard via a grand stair which invites residents into the courtyard space; the generous amenities at VIA, including lounges and events spaces, a golf simulator, movie screening room, a pool, a basketball court, gym and exercise studios, and game rooms for poker, ping pong, billiards and shuffle board are constructed around the courtyard to create a strong physical and visual connection between the interior and exterior communal spaces.

At the upper levels the apartments are organized on a fishbone layout orienting the homes towards the view of the water. Large terraces are carved into the warped façade to maximize views and light into apartments, while ensuring privacy to the residents.

 

The material concept for the interior design of the project is “Scandimerican”, another layer of the European-American hybridity. Classic modern Scandinavian material sensibility blended with local New York materials. The primary materials of the apartments are oak wood floors and cabinets and white porcelain tiles in the bathrooms. As an ultimate union of Scandimerican design, the event spaces feature the Via57 chair, designed in collaboration with BIG and KiBiSi for Danish heritage brand, Republic of Fritz Hansen. The design translates the distinct tetrahedronal shape of the building into a multi-functional piece of furniture, bringing a piece of the Manhattan skyline into shared living spaces for VIΛ residents.

The building also features a complementing eight-story sculpture by Stephen Glassman entitled “Flows Two Ways,” anchored on the facade of the adjacent Helena tower. Once completed, the ground floor commercial space will host such public amenities as a restaurant from the Livanos Restaurant Group, a Landmark Theatres movie cinema and the first U.S. retail store for the American Kennel Club.

 

 

BIG-BJARKE INGELS GROUP BIG is a Copenhagen and New York based group of architects, designers, builders, and thinkers operating within the fields of architecture, urbanism, interior design, landscape design, product design, research and development. The office is currently involved in a large number of projects throughout Europe, North America, Asia and the Middle East. BIG’s architecture emerges out of a careful analysis of how contemporary life constantly evolves and changes. Not least due to the influence from multicultural exchange, global economical flows and communication technologies that all together require new ways of architectural and urban organization. We believe that in order to deal with today’s challenges, architecture can profitably move into a field that has been largely unexplored. A pragmatic utopian architecture that steers clear of the petrifying pragmatism of boring boxes and the naïve utopian ideas of digital formalism. Like a form of programmatic alchemy we create architecture by mixing conventional ingredients such as living, leisure, working, parking and shopping. By hitting the fertile overlap between pragmatic and utopia, we architects once again find the freedom to change the surface of our planet, to better fit contemporary life forms.

 

 

ARCHITECT: BIG-Bjarke Ingels Group

CLIENT: The Durst Organization

COLLABORATORS: SLCE Architects, Starr Whitehouse, Thornton Tomasetti, Dagher Engineering, Langan Engineering, Hunter Roberts, Enclos, Philip Habib & Associates, Vidaris Inc, Nancy Packes, Van Deusen & Associates, Cerami & Associates, CPP, AKRF, Glessner Group, Brandston Partnership Inc.

Partners in Charge: Bjarke Ingels, Thomas Christoffersen

Project Leader: Beat Schenk

Project Architect: David Brown

 

 

Architect Team: Aleksander Tokarz, Alessandro Ronfini, Alessio Valmori, Alvaro Mendive, Benjamin Schulte, Birk Daugaard, Brandon Cook, Celine Jeanne, Christoffer Gotfredsen, Daniel Sundlin, Dominyka Mineikyte, Eivor Davidsen, Felicia Guldberg, Florian Oberschneider, Gabrielle Nadeau, Gül Ertekin, Ho Kyung Lee, Hongyi Jin, Julian Liang, Julianne Gola, Justyna Mydlak, Laura Youf, Lauren Turner, Lucian Racovitan, Marcella Martinez, Maria Nikolova, Maya Shopova, Mitesh Dixit, Nicklas A. Rasch, Ola Hariri, Riccardo Mariano, Sheela Maini Søgaard, Sören Grünert, Steffan Heath, Stanley Lung, Tara Hagan, Thilani Rajarathna, Tiago Barros, Tyler Polich, Valentina Mele, Valerie Lechene, Xu Li, Yi Li

Interiors_ Project Leader, Interiors: David Brown, Project Manager, Interiors: Beat Schenk, Team, Interiors: Aaron Hales, Alessandro Ronfini, Brian Foster, Christoffer Gotfredsen, Ho Kyung Lee, Hongyi Jin, Ivy Hume, Jenny Chang, Lauren turner, Mina Rafiee, Rakel Karlsdottir, Tara Hagan, Thomas Fagan, Tiago Barros, Valentina Mele

 

 

LOCATION: 625 West 57th Street. New York City, USA

TYPE: Direct Commission

PROGRAM: Mixed-Use Commercial and Residential

Area : 77,202㎡/ 830,995sq.ft

HEIGHT: 137 meters/ 450ft

 

 

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