오사카 House in Toyonaka_ 도요나카 하우스
역동적 추상성(Dynamic Abstractness)을 반영한...
중력을 거스르는 듯한 7개의 볼륨감 있는 레이어를 통해 연출한 수평적 매스의 다이내믹한 내외부 공간 흐름을 보여줘...
도요나카 하우스는 일본 혼슈 긴키지방 오사카부의 도요나카시에 들어선 이색적인 집이다. 그 모습은 겉보기에 단순하면서도 크고 작은 사각형의 매스를 여러 개 포개놓은 형태이다. 지하 1층, 지상 2층에 건축면적 50.98㎡ 규모의 주택은 흡사 중력을 거스르는 듯 역동적 추상성이란 개념을 고스란히 반영하고 있다.
도요나카 하우스는 적층된 슬래브의 수평면이 사뭇 다이내믹함을 엮어내고 있다. 지상 층의 볼륨은 총 7개의 레이어로 나누어져 레벨감 있게 쌓아올려졌고, 보는 각도에 따라 길고 작으면서 들쭉날쭉한 수평 띠를 형성한다. 서로 다른 크기의 레이어 사이를 채우고 있는 투명한 수평 창의 흐름은 긴 액자가 되어 주변을 조망할 수 있게 해준다. 발코니와 처마, 창문으로 인해 형성된 외부의 변화된 볼륨은 화이트한 FRP의 외관으로 인해 흡사 여러 겹의 수평적 매스들이 공중에 떠 있는 듯한 모습을 연출한다. 이러한 독특한 외관은 그림자 규제와 건물 후퇴 제한선의 결과물로 처마의 높이는 7m 이하로 제한되어 건축되었다. 집의 저층부는 안쪽으로 움푹 들어가고 일부가 비워짐으로써 외부에서 바라보기에 한층 넉넉함을 이끌어낸다. 자연스럽게 저층부의 개방성은 상부의 확장되고 변화된 슬래브와 덧붙여지면서 마치 중력을 거스르는 듯 역동적인 모습을 자아내게 된다.
레벨감 있는 매스의 증식과 레이어가 반영된 적층된 볼륨감을 통해 마치 중력을 거스르는 듯한 역동적 추상성을 선보여...
주택의 내부 공간 역시 외관에 적용된 풍부한 레이어의 해석이 이유 있음을 여실히 보여주는 조력자 역할을 맡는다. 거주자의 특성, 주변 경관과 조화된 열고 닫힌 방식, 거주자의 다양한 행태를 이끌어내는 동선, 변화된 층별 차이를 십분 활용한 계단참, 선반, 가구들은 그 자체가 한 편의 잘 짜인 시퀀스와도 같다. 타토건축의 요시마다 대표건축가는 “저의 편견일 수도 있으나 집의 추상적임을 강조하기 위해 부가적인 요소들이 줄어들 경우 건축 공간은 더욱 정적으로 바뀐다”며, “내부에서는 테이블, 계단참, 선반 등의 부수적인 건축 요소들을 중점적으로 강조하였고, 외관에서는 캔틸레버 구조로 역동적인 매스의 다이내믹한 전개를 시도하였다”고 설명한다.
전체적인 공간 구성을 살펴보면 지하층에 프라이비트한 침실이 놓여있고 맨 위층에 거실과 주방, 식당의 오픈된 공용 공간이 자리한다. 위아래 두 층 사이는 출입구가 자리한 1층으로 이곳에는 응접실과 공부방, 욕실이 자리한다. 내부 공간의 색채는 외부와 같은 화이트 톤을 주색으로 디자인되었으며 목재의 자연스러운 질감을 나타내는 가구와 선반, 계단 등이 포인트 색으로 작용한다. 각 층을 수직으로 연결하는 계단은 가구와 절묘하게 엮어지면서 동선의 연속된 흐름을 이어준다. 계단을 연결하는 계단참은 어느 샌가 길게 확장되어 공부방의 테이블이 되기도 하고, 계단에서 이어진 프레임은 선반과 가구로의 확장된 면모를 보여준다. 1,2층에는 외부와 직접적인 관계 맺기를 시도한 데크가 마련되어 거주자의 라이프스타일에 한층 여유로움을 가져다준다. 외부의 수평 띠는 어느새 내부의 벽면이 되고 그 틈새를 통해 외부의 자연 풍경과 자연광이 부드럽게 유입된다. 이처럼 도요나카 하우스는 레벨감 있는 매스의 증식과 레이어가 반영된 적층된 볼륨감을 통해 마치 중력을 거스르는 듯한 역동적 추상성을 선보이고 있다.
Architect_ Yo Shimada
자료_ Tato Architects, Photo by Shinkenchiku Sha
It is difficult to deal with architectural elements such as stairs and handrails that don’t have direct relation to the main architectural composition. It might be my prejudice, but architectural space gradually becomes static, when additive elements are reduced to be abstract. It also has an effect on various human activities and furniture to vividly come to front, but sometimes it appears as if they are being denied. I have tried to achieve a design, in which the main architectural composition, such as relation between slabs, stands out but at the same time secondary elements as mentioned above are also become a vivid issue of the design.
My query was to find out whether it is possible to create space that has quality of, so to speak, dynamic abstractness, enabling space to all the more get settled when activities and things are mixed with the space and objects are flooded there. Having a left over, un built triangular plot in its neighboring land and an agricultural land across the street, the site was relatively open. The client requested a house there, in which they can live comfortably protecting their privacy appropriately.
The site is narrow and long, irregular-shaped and sloped. The area is enforced with strict wall-setback restriction and also had a shadow regulation. Under the limitations, we considered creating stretch of space by using mitigation of the regulation that permits decks and eaves to protrude over setback lines. Exempted from the shadow regulation, the eaves height was decided to be less than 7 meters. The volume resulted in two-stories above the ground and one underground story. The part above the ground is sliced into seven layers, shifted, stacked and eliminated to create deep pleated exterior appearance. The manipulation is similar to House in Matsunoki(GA HOUSES 140), which was being designed around the same period. In House in Matsunoki, different materials were used to articulate segments, but in this residence, all are finished with white FRP so that pleats can be made deeper both inside and outside. In this way, we tried to make relation with exterior space, while protecting the inside with wrapping belt-like space.
The shifted volumes function as balconies, eaves and windows outside, while the level gaps generated by the shift work as a desk, landings and shelves inside. From the windows created in-between stripes, nearby bushes, a series of tiled roofs are framed horizontally. In this way, we aimed to achieve dynamic abstractness, in which the architectural design, residents’ properties, surrounding landscape and the stacked shifted volumes are mixed.
Yo Shimada founded Tato Architects in 1997, after he graduated from KCUA. As a student, he completed a number of designs and build architecture projects at the school.Based in his home town of Kobe, Tato Architects undertakes projects throughout various locations in Japan. The projects are mainly private houses; however, in recent years the office has taken on assignments for interior and installation work as well. The ideology of the practice is to formulate positive outcomes through understanding the subtle conditions and constraints of everyday life, which exist within notions of place, culture and the ongoing history of architecture.
Location: Toyonaka, Osaka, Japan
Family Structure: couple+two children
Design: Tato Architects/ Yo Shimada
Design Team: Yo Shimada Nobuhiko Sato
Structure: Takashi Manda Structural Design, Team/ Takashi Manda Taijiro Kato
Construction: Kohatsu co.,LTD.
Structure: Main Structure, steel frame
Scale: Three-story house
Site Area: 129.70㎡
Building Area: 50.98㎡
Basement floor: 43.35㎡
First floor: 55.82㎡
Second floor: 45.62㎡