Antwerp Port House_ 포트 하우스
벨기에 안트베르펜 항구를 빛내는 보석 같은 건물...
오래된 소방서 건물 위에 볼륨감 있고 다이내믹한 건물을 이어줌으로써 변화하는 항구도시의 강한 존재감을 드러내
벨기에 북부의 항구도시 안트베르펜에 이색적인 포트하우스가 들어서 화제가 되고 있다. 세계적인 건축회사 자하하디드 아키텍츠가 설계한 이 특이한 건물은 단순한 사각 매스의 건물 위에 비정형의 새로운 구조물이 증축된 형태를 자랑한다.
건물의 외형은 오래되어 사용되지 않던 소방서 건물을 그대로 살리면서 새로운 포트하우스로 재구성한 것으로, 업무 공간의 협소함으로 인해 분리되어 있던 500명의 직원이 한 곳에 근무할 수 있게 되었다. 새로운 포트하우스 지역본부의 준공으로 인해 안트베르펜 항구(Port of Antwerp)는 기술적이고 행정적인 서비스가 가능하게 되었으며, 직원들을 위한 지속가능하고 경쟁력 있는 사무실이 마련되었다. 안트베르펜 항구는 유럽에서 두 번째로 큰 항구로 매년 1만5천개의 무역선과 6만개의 바지선을 수용하며 성장하고 있다. 안트베르펜은 유럽 컨테이너 수송의 26%를 취급하며 2억 톤 이상의 상품 운송을 맡고 있다. 부두에 정착한 선박들을 통해 6만여 명의 일자리가 제공되며, 8천여 명 이상의 직원들이 이곳에서 근무하고 있다. 안트베르펜 항구는 약 15만개의 일자리를 보장해주며 다음 세기를 넘어 성장과 개발을 향해 지속적으로 팽창하고 있다.
63번 Kattendijk 부두(Quay 63)의 멕시코 아일랜드 부지에 들어선 건물은 오래되어 사용되지 않는 소방서 건물을 새롭게 통합시킨 것이다. 플랑드르 지방정부의 건축부와 항만 당국은 새로운 지역본부를 위한 건축 공모전을 개최하였고, 최종적으로 사이트의 역사적 연구와 건물의 가치를 철저하게 분석한 자하하디드 아키텍츠의 안이 당선작으로 선정되었다. 앤트워프 시의원인 Marc Van Peel은 “건축 공모전 진행과정에는 기존 건물의 보존이라는 한 가지 규칙만이 적용되었으며, 원래의 건물 위에 현대적인 건물을 올린 5개의 후보작 중 자하하디드 아키텍츠의 디자인이 가장 훌륭했다”고 평가한다.
기존의 오래된 파사드를 보존하는 동시에 먼 바다를 항해하는 뱃머리와도 같은 상징적인 모습, 오래된 건물에 왕관을 쓴 독특한 모양으로 화제가 돼...
자하하디드 아키텍츠는 원래의 건물의 복구와 수리에 대해 문화유산 전문가와 함께 사이트의 역사와 문화유산의 측면에서 심도 깊게 연구하였다. 세부적인 방안으로는 우선적으로 역사적인 항구와 도시를 연결하는 Kattendijk 부두의 남북축을 강조하고자 하였다. 두 번째로 물로 둘러싸인 사이트의 성격상 특정한 파사드 없이 네 방향의 입면이 모두 중요하다는 점을 꼽았다.
자하하디드 아키텍츠의 디자인은 원래 의도된 건물의 역할을 강조하는 동시에 입면을 적극적으로 연계 확장시키고자 하였다. 결과적으로 기존 건물 위를 부유하는 듯한 새로운 건물이 탄생하게 되었다. 기존의 오래된 파사드를 보존하는 동시에 먼 바다를 항해하는 뱃머리와도 같은 상징적으로 연장된 외형은 스헬더강(Schelde River)과 건물을 자연스럽게 이어주기에 충분하다.
새롭게 확장된 건물은 마치 왕관을 쓰고 있는 듯한 대담한 수직적 디자인이 적용되었다. 건물의 매스 역시 이중적으로 분리되고 당당한 볼륨감을 유감없이 드러낸다. 어떻게 보면 상부에 올라간 건물의 비선형 매스는 출렁이는 파도에 온 몸을 맞기고 바람에 펄럭이는 듯하다. 시시각각으로 변화하는 강과 바다의 기후 변화는 반짝이는 유리 커튼월에 그대로 전달되고 하늘의 색깔에 따라 변화하는 모습을 다채롭게 담아내고 있다. 삼각형 패턴 유리로 외관을 둘러싼 상부의 파사드는 기존 건물을 기단삼아 남쪽으로 길게 머리를 내밀고 있는 모습이다. 유리 파사드는 남쪽으로 다소 평평한 반면 북쪽으로는 물결치듯 표면의 점진적인 변화를 보여준다. 또한, 유리 표면은 투명함을 바탕으로 불투명함으로 일부 차용함으로써 더욱 볼륨감을 형성한다. 이러한 투명과 불투명한 유리 패널의 혼합된 사용은 스헬더 강과 도시, 항만의 파노라믹한 경관을 내부 사용자에게 제공하는 동시에 사무실 환경에 최적의 자연광을 조절하는 장치로서 작용한다.
상부의 유리 파사드의 물결치는 모양은 남쪽의 평평한 면에서부터 시작하여 북쪽으로 점진적으로 옮겨가면서 3차원적인 다이내믹함을 보여준다. 항구를 둘러싸고 있는 강의 잔물결은 햇빛의 강도에 따라 건물의 표정을 시시각각으로 바꿔준다. 이렇듯 파격적이면서도 강한 인상으로 다가오는 새롭게 확장된 상부의 투명한 건물은 앤트워프 항구도시를 대표하는 다이아몬드 같은 건물로 그 오롯한 가치를 더욱 빛내고 있다.
오래된 소방서 건물의 중정의 상부는 커다란 유리 지붕으로 둘러싸여 있고 새로운 포트하우스의 메인 리셉션 공간으로 탈바꿈됐다. 새롭게 생겨난 중앙의 아트리움은 구건물의 중정, 상부의 유리 매스를 지지하는 기둥과 천장 구조물이 절묘하게 조화를 이루며 건물에 활력을 불어넣는 중요한 요소로 작용한다. 중앙 아트리움에서부터 들어오는 방문객들은 더 이상 사용되지 않는 소방차 홀 내부에 마련된 역사적 공공 도서관에 곧바로 들어설 수 있다. 소방차 홀은 조심스럽게 복구되어 보존되었다. 방문객들은 구 건물과 신 건물을 이어주는 외부 브리지를 통해서 새롭게 확장된 건물로 접근할 수 있다. 브리지에서는 도시와 항구의 경관을 한껏 조망할 수 있다.
영국의 브리엄 인증에서 ‘베리 굳(Very Good)’ 등급을 획득, 새로운 앤트워프의 황금기를 제시하는 외관
클라이언트는 오피스 공간을 근간으로 한 활력 넘치는 통합된 디자인을 요구하였다. 이에 건축가는 기존의 건물 상부 중앙과 새롭게 확장된 건물 하부에 레스토랑과 오디토리엄, 회의실을 둠으로써 과거 건물과의 연계성을 강화하였다. 자연스럽게 확장된 건물의 상층과 중심에서 멀어진 영역에는 오픈 플랜 오피스가 자리를 틀게 되었다. 서비스 컨설턴트 인제니움(Ingenium)과 함께 컬래버레이션한 자하하디드 아키텍츠는 건물이 가급적 지속가능하면서도 에너지 효율성을 높이는 디자인을 적용하고자 하였다.
결과적으로 앤트워프 포트하우스는 세계 최초의 친환경 건축물 인증제도인 영국의 브리엄 인증에서 ‘베리 굳(Very Good)’ 등급을 획득하였다. 1990년에 만들어진 영국의 브리엄(BREEAM, Building Research Establishment Environmental Assessment Method) 인증제도는 미국 그린빌딩위원회(USGBC)가 1998년 제정한 친환경 인증제도인 LEED(Leadership in Energy and environmental Design)와 일본의 CASBEE(Comprehensive Assessment System for Built Environment Efficiency)와 더불어 세계 3대 친환경 인증제도로 꼽힌다. 브리엄 인증은 업무용, 소매건물, 교육건물, 감옥, 법원, 의료건물, 산업건물, 에코홈, 복합건물 등을 대상으로 관리, 에너지, 교통, 수자원, 제표 및 폐기물, 토지 사용, 생태 오염 등에 대해 평가하며 가장 낮은 Pass부터 Good, Very Good, Excellent 순으로 등급을 매긴다. 효율적인 지역냉난방을 제공하기 위해 건물 주변에 100개가 넘는 지면 80m 깊이의 시추공 에너지 시스템을 포함하였다. 기존 건물에는 천장 냉수 구조물을 이용한 냉방 시스템인 칠드빔(chilled beams) 공법을 적용하였고, 새롭게 확장된 건물에는 천장패널 냉각시스템인 칠드 세일링(chilled ceiling) 공법을 적용하였다. 또한, 물을 사용하지 않는 변기 시스템과 동작 탐지기는 물 소비량을 최소화시킬 수 있고, 건물 자동화와 최적의 빛 조절은 인공조명의 사용을 절감할 수 있다.
Marc Van Peel은 “16세기 건축 양식을 상기시키는 오래된 건물과 조화로운 현대적인 유리 구조물은 새로운 앤트워프의 황금기를 보여주는 것 같다”고 설명한다. 안트베르펜의 내항과 외항을 연결하는 세계 최대 갑문인 듀르간 갑문(길이 500m, 폭 68m, 높이 27m)을 설치하고 벨기에 셸드 강의 강동과 강서를 연결하는 해저 터널을 뚫어 지속적으로 항만시설의 효율성을 높이고 있는 안트베르펜항은 포트하우스의 준공과 더불어 선진화된 항만도시로의 끊임없는 변화를 내비치고 있다. 이처럼 안트베르펜 포트하우스는 사용되지 않는 소방서를 보존하는 동시에 항구 도시의 다이내믹함을 서로 절묘하게 결합함으로써 새로운 포트하우스의 미래 비전을 효과적으로 제시하고 있다.
벨기에 북부 항구도시인 안트베르펜에 들어선 포트하우스는 세계적인 건축회사 자하하디드 아키텍츠가 설계한 건물이다. 포트하우스는 안트베르펜 항구의 행정 서비스와 직원들을 위한 업무 공간으로 오래된 소방서 건물을 보존하는 동시에 항구 도시의 역동성을 담아낸 확장된 건물을 상부에 올려놓았다. 새롭게 확장된 건물은 길이 111m, 폭 24m, 높이 21m 규모로 독창적인 파사드는 먼 바다를 항해하는 뱃머리와도 같은 상징성을 담아내 스헬더강(Schelde River)과 건물을 자연스럽게 이어주고 있다. 기존의 소방서 건물은 길이 63m, 폭 78.5m, 높이 21.5m로 중앙의 아트리움은 구건물의 중정, 상부의 유리 매스를 지지하는 기둥과 천장 구조물이 절묘하게 조화를 이루며 건물에 활력을 불어넣고 있다.
The new Port House in Antwerp repurposes, renovates and extends a derelict fire station into a new headquarters for the port – bringing together the port’s 500 staff that previously worked in separate buildings around the city.
With 12km of docks, Antwerp is Europe’s second largest shipping port, serving 15,000 sea trade ships and 60,000 inland barges each year. Antwerp handles 26% of Europe’s container shipping, transporting more than 200 million tones of goods via the ocean-going vessels that call at the port and providing direct employment for over 60,000 people, including more than 8,000 port workers. Indirectly, the Port of Antwerp ensures about 150,000 jobs and has ambitious targets for future expansion to meet the continent’s growth and development over the next century.
In 2007, when the former 1990s offices of the Port of Antwerp had become too small, the port determined that relocation would enable its technical and administrative services to be housed together, providing new accommodation for about 500 staff. The port required a sustainable and future-proof workplace for its employees, representing its ethos and values in an ever-expanding local and international arena.
As the threshold between the city and its vast port, Mexico Island in Antwerp’s Kattendijk dock on Quay 63 was selected as the site for the new head office. The waterside site also offered significant sustainable construction benefits, allowing materials and building components to be transported by water, an important requirement to meet the port’s ecological targets. Following the construction of a new fire station with facilities needed to service the expanding port, the old fire station on the Mexico Island site – a listed replica of a Hanseatic residence – became redundant and relied on a change of use to ensure its preservation. This disused fire station had to be integrated into the new project. The Flemish government's department of architecture, together with the City and Port authorities organized the architectural competition for the new headquarters. Zaha Hadid Architects' design is informed by detailed historical research and a thorough analysis of both the site and the existing building.
Marc Van Peel, president of the Port of Antwerp, said: “There was only one rule laid down in the architectural competition, namely that the original building had to be preserved. There were no other requirements imposed for the positioning of the new building. The jury was therefore pleasantly surprised when the five shortlisted candidates all opted for a modern structure above the original building. They all combined the new with the old, but the design by Zaha Hadid Architects was the most brilliant.”
Working with Origin, leading heritage consultants in the restoration and renovation of historic monuments, ZHA’s studies of the site’s history and heritage are the foundations of the design which firstly emphasises the north-south site axis parallel with the Kattendijkdok linking the city centre to the port. Secondly, due to its location surrounded by water, the building's four elevations are considered of equal importance with no principal facade. ZHA’s design is an elevated extension, rather than a neighbouring volume which would have concealed at least one of the existing facades. ZHA and Origin’s historic analysis of the old fire station also highlighted the role of its originally intended tower - a grand, imposing component of the fire station's Hanseatic design. Its bold vertical statement, intended to crown the imposing volume of the building below, was never realised.
These three key principles define the design’s composition of new and old: a new volume that ‘floats’ above the old building, respecting each of the old facades and completing the verticality of the original design’s unrealised tower. Continued Like the bow of a ship, the new extension points towards the Scheldt, connecting the building with the river on which Antwerp was founded. Surrounded by water, the new extension's façade is a glazed surface that ripples like waves and reflects the changing tones and colours of the city’s sky. Triangular facets allow the apparently smooth curves at either end of the building to be formed with flat sheets of glass. They also facilitate the gradual transition from a flat facade at the south end of the building to a rippling surface at the north.
While most of the triangular facets are transparent, some are opaque. This calibrated mix ensures sufficient sunlight within the building, while also controlling solar load to
guarantee optimal working conditions. At the same time, the alternation of transparent and opaque facade panels breaks down the volume of the new extension, giving panoramic views of the Scheldt, the city and the Port as well as providing enclosure.
The facade’s rippling quality is generated with flat facets to the south that gradually become more three-dimensional towards to the north. This perception of a transparent volume, cut to give the new building its sparkling appearance, reinterprets Antwerp’s moniker as the city of diamonds. The new extension appears as a carefully cut form which changes its appearance with the shifting intensity of daylight. Like the ripples on the surface of the water in the surrounding port, the new facade reflects changing light conditions.
The old fire station’s central courtyard has been enclosed with a glass roof and is transformed into the main reception area for the new Port House. From this central atrium, visitors access the historic public reading room and library within the disused fire truck hall which has been carefully restored and preserved. Panoramic lifts provide
direct access to the new extension with an external bridge between the existing building and new extension giving panoramic views of the city and port.
The client requirements for an ‘activity based office’ are integrated within the design, with related areas such as the restaurant, meeting rooms and auditorium located at the center of the upper levels of the existing building and the bottom floors of the new extension. The remaining floors more remote from the centre, comprise open plan offices.
Collaborating with services consultant Ingenium, ZHA developed a sustainable and energy-efficient design reaching a ‘Very Good’ BREEAM environmental rating. Despite the challenges of integrating with a protected historic building, high standards in sustainable design were achieved by implementing effective strategies at each stage of
construction. A borehole energy system pumps water to a depth of 80m below grade in over 100 locations around the building to provide heating and cooling. In the existing building, this system uses chilled beams. In the new extension, it uses chilled ceilings. Waterless lavatory fittings and motion detectors minimise water consumption while building automation and optimal daylight controls minimise artificial lighting. With constant references to the Scheldt, the city of Antwerp and the dynamics of its port, married with the successful renovation and reuse of a redundant fire station - integrating it as a fully-fledged part of its headquarters - the new Port House will serve the port well through its planned expansion over future generations.
Marc Van Peel said: “The architectural style of the original building, a replica of the former Hansa House, recalls the 16th century, Antwerp's "golden century." But now above this original, a contemporary structure in shining glass has been built, which I am sure, represents a new golden century for Antwerp.”
Zaha Hadid(Founder, AA Dipl, RIBA, ARB, BDA, Hon.F. AIA)_ Zaha Hadid, founder of Zaha Hadid Architects, was awarded the Pritzker Architecture Prize(considered the Nobel Prize of architecture) in 2004 and is internationally known for her built, theoretical and academic work. Each of her projects builds on over thirty years of exploration and research in the interrelated field of urbanism, architecture and design. Hadid studied mathematics at the American University of Beirut before moving to London in 1972 to attend the Architectural Association(AA) School where she was awarded the Diploma Prize in 1977.
Patrik Schumacher(Principal, Dr Phil, Dipl Ing, ARB, RIBA)_ Patrik has been with our practice since 1988. He is a company director and out Senior Designer, involved alongside Zaha Hadid herself in all projects we undertake. He maintains an active role in the development throughout the design phases. Patrik studied architecture at the University of Stuttgart and at the Southbank University in Lodon. He Completed his architectural diploma and received his degree Dipl Ing from Stuttgart University in 1990. He also studied philosophy at Bonn and Lodon Universities. In 1999, he received his PhD at the institute for Cultural Sciences at the University of Klagenfurt.
Architect: Zaha Hadid Architects(ZHA)
Design: Zaha Hadid and Patrik Schumacher
ZHA Project Director: Joris Pauwels
ZHA Project Architect: Jinmi Lee
ZHA Project Team: Florian Goscheff, Monica Noguero, Kristof Crolla,
Naomi Fritz, Sandra Riess, Muriel Boselli, Susanne Lettau
ZHA Competition Team: Kristof Crolla, Sebastien Delagrange, Paulo Flores, Jimena Araiza, Sofia Daniilidou, Andres Schenker, Evan Erlebacher, Lulu Aldihani
Consultants: Executive Architect: Bureau Bouwtechniek
Structural Engineers: Studieburo Mouton Bvba
Services Engineers: Ingenium Nv
Acoustic Engineers: Daidalos Peutz
Restoration Consultants: Origin
Fire Protection: Fpc
Location : Antwerp, Belgium
Total floor area: 12,800 square metres(6,600 square metres in the refurbished fire station)(6,200 square metres in the new extension)
New extension: 111m Length, 24m Width, 21m Height
Existing fire station: 63m Length, 78.5m Width, 21.5m Height
Total height (existing building + new extension): 46m(5 additional floors)
Site area: 16,400 square metres
90-seat auditorium, 190 bicycle parking spaces, Underground parking includes 25 spaces for electric cars