러시아 모스크바 클레노비 블러바드 지하철역 유기적인 디자인
연속된 기둥의 볼륨감, 천장과 바닥의 통합된 조명 라인을 통한 혁신적인 네트워크 시스템
유럽 최대의 인구를 지닌 모스크바의 도시 성장세와 더불어 매년 새로운 지하철역이 개장할 정도로 모스크바의 지하철역은 빠른 성장세를 보인다. 매년 25억 명의 승객을 수송하는 모스크바 지하철역은 지난 20년간 30% 이상이 증가하며 높은 확장을 이어가고 있다.
모스크바 지하철을 형성하는 대순환선인 볼샤야 콜체바야선(Bolshaya Koltsevaya Line)은 모스크바 지하철의 11호선으로 31개 역에 길이는 69km이다. 볼샤야 콜체바야선은 기존의 콜체바야 선과 모스크바 중앙 순환선에 이은 3번째 순환선으로 철도 여객 운송량을 크게 증가시키고 있다. 볼샤야 콜체바야 선은 지난 2018년 처음 개통한 이후 5,800만 명 이상의 승객들이 이용했고, 2022년 개통하면 기존의 카홉스카야 선에 위치한 3개 역과 66km 이상의 선로를 포함해 31개 역이 하나의 노선을 형성한다.
자하하디드건축이 설계한 새로운 클레노비 불러바드역은 클로멘스카야 거리와 교차하는 클레노비 대로에 위치해 지역 주민의 편의를 돕게된다. 또한 인기 있는 코로멘스코예 박물관과 인접하고 390헥타르에 달하는 모스크바 강변 공원을 자연스럽게 이용할 수 있는 곳이다.
지하철역의 외부를 형성하는 파사드 디자인은 타원형의 유기적인 곡면 형태를 취하고 있다. 서로 엇갈리게 배치된 출입구 파빌리온은 투명한 볼륨감으로 승객을 자연스럽게 안쪽으로 이끌게 된다. 역의 전체적인 내부 디자인과 동선 체계는 기둥과 조명의 역동적인 흐름을 활용해 사뭇 긴장감을 유발시킨다. 연속된 기둥의 볼륨감은 승객이 공간의 방향성을 제시하며 천장과 바닥을 이어주며 통합된 조명 라인은 조명의 기능을 포함해 손쉬운 길찾기의 공간 환경을 명료하게 이끌어준다. 이처럼 클레노비 블러바드역은 나가틴스키 자톤 지역의 거주자와 방문자를 위해 편안하고 즐겁고 안전한 교통 네트워크 시스템을 제공한다. ANN
Architect_ Zaha Hadid Architects
ZHA Design Director_ Christos Passas, 자료_ ZHA
Transporting 2.5 billion passengers each year with a peak daily usage of almost 10 million, the Moscow Metro continues to expand to serve the city’s increasing population that has grown by more than 3 million (over 30%) to 12.5 million people in the past 20 years.
The new Bolshaya Koltsevaya Line (Large Circle Line) is the city’s third orbital metro line and will significantly increase the capacity and connectivity of the network. Approximately 58 million passengers have already used its sections that opened in 2018. The entire new orbital metro line will be almost 70km in length when completed in the coming years.
At the heart of the Nagatinsky Zaton district in the city’s southeast, Klenoviy Boulevard Station 2 will be the interchange between the orbital Bolshaya Koltsevaya Line and the future Biryulevskaya Line that will connect Kuryanovo and Biryulyovo districts to the south directly with the city centre.
Located at Klenoviy Boulevard’s intersection with Kolomenskaya Street to optimise convenience for residents throughout the district, the new station will also offer access to the popular Kolomenskoye Museum-Reserve and its 390-hectacre park on the banks of the Moscow River.
Providing intuitive navigation throughout, the design incorporates new innovations in lighting and passenger information systems to define the next generation of stations on Moscow’s renowned metro system.
A series of columns on the station’s platforms are shaped to express instances of the same form being marginally distorted as it moves through space, with each column being a slight variation in form to signify its distance from the centre of the platform.
The columns are developed as ‘arrows’ that direct passengers and also integrate lines of light on the ceiling and the floors to provide way-finding, functional lighting and signify platform edges.
The station’s lighting has been developed to enrich the environment and orientate travellers as they navigate through its spaces. Platform lighting conditions adjust to inform waiting passengers of a train’s impending arrival, while a dynamic lighting system further enhances passenger orientation throughout the station.
Defined by intuitive navigation, Klenoviy Boulevard Station 2 connects residents and visitors to Nagatinsky Zaton with all of Moscow via the city’s expanding metro network. Designed to make transport comfortable, enjoyable and safe, the station integrates new technologies that adjusts interior environment conditions to enhance passengers’ experience and provide clear, real-time information of the network.
Architect: Zaha Hadid Architects, ZHA Design Director: Christos Passas, ZHA Team: Anna Uborevic-Borovskaya, Mihai-Dragos Potra, Alex Turner, Liudmila Harrison-Jones, Consortium Members: Systematica, Krost, Metropolis Group, Rider Levett Bucknall, Lighting Design: ARUP Lighting (Giulio Antonutto, Pavlina Akritas)